Publiceret den: 07-06-2019
Efter udgivelsen af ’FOUR’ i 2018 skrev anmelderne om TOFT·OLSEN, at Danmark havde fået sig en crooner i verdensklasse, at han minder om George Michael i jazzland, og at man mærker, han ved, hvad det handler om: teksten, melodien og den lille kærlighedshistorie.

Lørdag den 8.juni vender han tilbage med udgivelsen af sit tredje album, ’SPECIAL’, og denne gang med 4 egne kompositioner, der sammen med nogle af de store jazz-standarder, bliver spillet med lige dele respekt, sanselighed og instrumental indlevelse. Heine Hansen – klaver, Thomas Vang – bas og Morten Lund – trommer, bevæger sig elegant i tid, farver og harmoni igennem det musikalske landskab.

TOFT·OLSEN gør numre af legender som Cole Porter og George Gerschwin selskab igennem sine egne kompositioner med tekster af den engelske forfatter Mark Davies, lige præcis for at understøtte albummets titel - ’SPECIAL’

”Som refleksion over albummets titel ’SPECIAL’ så handler alle sangene om mødet med det specielle på forskellige steder i livet. Det er det specielle, der drager og fanger, og da vi alle er unikke, er vi dermed også selv specielle. Vi passer alle sammen ind et sted, og vores tid skal nok komme. Så det er vigtigt, at vi ikke spejler os for meget i rollemodeller, for det påvirker, hvordan vi bærer os selv. Vi skal ikke være som andre, vi skal være os selv” udtaler TOFT·OLSEN.

Netop vores egenartethed er en kæmpe force og ressource for os alle sammen, og vi skal lære at udfolde, udtrykke og blomstre, når tid er.

Albummet er en hyldest til det, som kan mærkes. Det dybfølte og den autencitet, som kan opstå i et stort tilstedevær. ”Jeg har det bedst med at placere mine fortolkninger på noget jeg kan mærke, noget der er vedkommende for mig” udtaler TOFT·OLSEN.

Med sin tredje udgivelse viser TOFT·OLSEN for alvor, at han er blomstret og stadig værner om at skabe klassisk jazz med en ny unik lyd og en dragende stemme.

God fornøjelse.
Hans