Publiceret den: 13-05-2019
Alderen har kun sat sine spor positivt, når SMil - Landsforeningen for Sadomasochister fejrer 40 års fødselsdag d. 18. maj. Kampen for at nedbryde fordomme og samtidig sikre gode forhold for medlemmerne er aldrig gået bedre. Lokalerne er udvidet, medlemstallet i top og det samme er aktiviteterne.

”Det går godt men vi hviler ikke på de berømte laurbær eller skulle man sige på korset i den anledning. Der er fortsat mange fordomme at nedbryde og en kamp at føre. Vi har respekt for vores fortid, men vi har også blikket fokuseret fast på fremtiden og på at udvikle os,” lyder det fra Kim B., formand i SMil København, der er den største af SMil-foreningerne i Danmark.

Arbejdet med at sikre gode lokaler, hvor medlemmerne kan udøve deres seksualitet har altid været det ene af to hovedformål for alle SMil-foreninger. Både Århus, Odense og Aalborg har lokaler på mindst et par hundrede kvadratmetre hver på centrale placeringer i byen. København har netop udvidet og råder nu over 500 M2, hvilket gør det til Danmarks ubetinget største bdsm-sted. Fælles for alle stederne er, at de er indrettet til seksuelle formål, men samtidig med rigtig gode muligheder for at kunne møde ligesindede under sociale former.

”En badmintonhal vil jo være indrettet med de rette streger på gulvet og net i passende højde. Derfor er vores indretning også tilpasset vores formål. Steder hvor man kan blive hængt op, bure man kan spærres inde i osv. er en helt naturlig del af vores indretning, men vi har også mere almindeligt interiør som sofaer og bar,” fortæller Kim B
.
Nedbryde fordomme
Det andet store formål for SMil har altid været at nedbryde samfundets fordomme omkring sadomasochisme ved bl.a. oplysning og information. Som en del af dette arbejde går de fleste SMil-foreninger med, når LGBT-miljøet afholder prides rundt omkring i Danmarks store byer. Ligesom de deltager i forskellige oplysende formål. SMil København holder fx åbent hus for folk over 18 på Kulturnatten og underviser i emnet hos interesserede som fx sexologer.

”Når vi deltager i Copenhagen Pride sker det under sloganet, at seksuelt frisind er en fælles sag. Alle seksuelle minoriteter oplever jo nogle af de samme kampe med at springe ud og ikke mindst forstå sig selv. Den kamp vil altid være aktuel uanset, hvor gammel en forening som vores er,” uddyber Kim B.

Den ydmyge begyndelse
SMil blev stiftet under ydmyge former på Cafe Intime på Frederiksberg i maj 1979. Her havde en gruppe sadomasochister i en længere periode konstant svaret på hinandens kontaktannoncer i Politikens Kom Frit Frem, og mente det var på tide med et egentlig mødested. Dengang var medlemstallet betydeligt mere beskedent og først efter en stor udstilling i Huset i Magstræde, samt omtale i Ekstra Bladet skete der noget med medlemstallet.

Snart blev SMil så populær, at det var nødvendigt at oprette flere selvstændige afdelinger. Århus kom først i 1983, Fyn i 1987 og endelig Aalborg i 1990. Siden kom også SISC til i 1992, som er en gård, der tilbyder ferier med fuldt sm-tema.

”For 40 år siden var der helt sikkert flere udfordringer ved at være til sm. Alene det at finde de helt basale informationer om din seksualitet kunne være en udfordring, og hvor skulle man lede efter en partner? Den helt basale information er gudskelov blevet meget nem at finde med internettet. Og med fremkomsten af foreninger som SMil, er det også blevet langt lettere at møde ligesindede,” siger Kim B.

En hel subkultur
Så kunne man måske også tro, at der slet ikke var brug for foreninger som SMil. Men miljøet med SMil i spidsen oplever stigende medlemstal.

”Jeg tror ganske enkelt, at mange savner noget mere autentisk, end hvad du kan finde på nettet. I SMil møder du rigtige sadomasochister af kød og læder, og det er nok vores største styrke. Ligesom der ikke er nogen som tjener penge på det, vi tilbyder. SMil er en forening, der er baseret fuldstændig på frivillige kræfter, ” lyder det fra formanden for SMil København.

At være til sm er heller ikke kun et spørgsmål om måden man udøver sin seksualitet på. Det er en subkultur som også inkluderer egne måder at klæde sig på, musik, formuleringer og smykker. Noget der vil være en unik mulighed for opleve til den store fødselsdagsfest, der bliver præsenteret som årtiets største bdsm*-fest.

• Bdsm er det engelske begreb for sm og det bruges efterhånden mere og mere

Boks:
Hvad er SMil – Landsforeningen for Sadomasochister
Landsforeningen har fem medlemmer – SMil København (F79), SMil Århus (F83), SMil Fyn (F87), SMil Aalborg (F90), SISC (F92)– SMils Internationale Summer Camps. F’et bag navnet hentyder til det år de enkelte foreninger er blevet grundlagt.

Alle SMil-foreninger råder over lokaler til udøvelse af bdsm og er 100% drevet af medlemmer, der alle er frivillige.
Er man medlem i en SMil-forening kan man komme i alle foreninger i deres officielle åbningstider.

Fødselsdagsfest:
18. maj – kl. 19 – 02, Skjulhøj Alle 57 A-B, 2720 Vanløse – billetter kan købes på billetto.dk
Intet dørsalg og dresscode
For yderligere oplysninger:
Web: www.sado.dk

Kontakt: Kim B. – formand SMil København - formand@smilkbh.dk
Kommunikationsansvarlig i SMil København: Leon Sk. – freelancer71@hotmail.com – mob. 40608728
Leon Sk.

SMil - Landsforeningen for Sadomasochister