Publiceret den: 12-04-2019
Ny solcellelader holder en robotplæneklipper kørende hele sommeren på ren grøn solenergi og behøver ikke en stikkontakt.

Det kan ofte være en udfordring at få trukket 230V ud til en robotladestation, eller man ønsker ikke at den skal stå op ad en bygning. Så må man tænke alternativt, og det har solcellefirmaet Viva Energi A/S gjort. De har nemlig udviklet en ny solcelleladestation til robotplæneklippere.

Med solcelleladeren kan robottens dockingstation placeres hvor som helst i haven og robotplæneklipperen kører derefter på en miljøvenlig solenergi. Samtidig er det nemmere at flytte dockingstationen, hvis man senere ændrer haven.

”Vi har sidste sommer haft testanlæg kørende på et 5000m2 stort område på en golfbane, hvor den holdt fairwayen nede kun ved hjælp af solen.”, siger direktør Lars Bjerg og fortsætter: ”Der er et stort behov hos have- og parkejere som har fjerntliggende græsarealer uden strøm i nærheden. Vores løsning er meget billigere end at grave nye elkabler ned og leverer 100% grøn energi.”

Passer til næsten alle robotplæneklippere
Strømmen fra solcellen lagres i anlæggets eget batteri, så robotten kan køre døgnet rundt og selv på overskyede dage. Solcelleladeren passer til stort set alle mærker af robotklippere, og skal blot tilsluttes til dockingstationen, og så er den i gang.

Modeller til en villahave leveres med et smart vinkelstativ, som enten kan sættes direkte på jorden, eller monteres på en væg, hvor panelet så kan fungere som en carport til robotten.

Også til private
Firmaet oplever også stor interesse fra private haveejere, og har derfor også udviklet mindre og billigere modeller til private. Selve ladeboksen koster 3.499,- og et komplet system med panel, beslag, batteri og ladeboks til en villahave koster kr. 5.999,- med moms.

De professionelle pakker har noget kraftigere produktion og ladning og koster fra 11.499,- med moms.
Læs mere og se modellerne på www.vivaenergi.dk/robotlader

Forslag til billedtekst:
Ny solcellelader kan forsyne en robotplæneklipper med grøn og gratis energi hele sommeren. Meget praktisk hvis der ikke er strøm i nærheden af græsarealet.