Publiceret den: 11-04-2019
5G skal rulles ud i hele landet. Det vedtog en enig regering sidste år. Frekvenserne til den nye teknologi blev sat til salg d. 12. marts, dog uden den store mediebevågenhed.

Blandt befolkningen, debattører på de sociale medier, forskere og politikere er der ved at danne sig to fronter. Den ene front argumenterer i forhold til, at 5G blot er næste skridt i udviklingen af de i forvejen velkendte 2G, 3G og 4G og at sundhedsaspektet ikke bør fylde ret meget i debatten, da de internationale grænseværdier overholdes.

Den anden front argumenterer med forskning i hånden, som påpeger, at 5G vil være endnu et miljøtoksin, som ovenpå de øvrige mobilteknologier (2G, 3G og 4G) vil belaste naturen og mennesker yderligere. Forskning påpeger, at der er stor risiko for verdensomspændende kollaps af økosystemer, bl.a. fordi insekterne vil være særligt sårbare overfor 5G.

Hvad skal man som borger og politiker snart tro på? Sundhedsmyndighederne siger ”Vi skal ikke være urolige”. NGO´er siger ”Dette er en miljøtrussel”

Internationalt paradoks
Debatten om sundhedsskader ved stråling fra trådløs teknologi har forløbet igennem mange år. Paradokset er dog, at på den ene side advarer internationale organer, Europarådet og Det Europæiske Miljøagentur, om sundhedsrisici. På den anden side forholder Sundhedsmyndigheder sig udelukkende til grænseværdier, der ignorerer langtidseffekterne, og kun anerkender akutskade på kroppen forårsaget af opvarmning. Ingen fokus på biologiske reaktionsmekanismer på celleniveau opstået ved strålingsniveauer langt under grænseværdierne.

Folketingspolitikere er værter
Julius Graakjær Grantzau fra Alternativet og Jan-Erik Messmann fra Dansk Folkeparti er værter ved en stor konference, som afholdes på Christiansborg d. 4. maj kl. 12-16. Ved konferencen deltager internationale forskere, debattører og journalister.

Internationale forskere deltager
Blandt de prominente oplægsholdere er Dr. Med. Annie Sasco fra Frankrig, som har siddet i WHO´s cancer panel i 22 år. Annie Sasco vil især have fokus på 5G og effekten på børn. Ligeledes kan den karismatiske debattør Einar Flydal fra Norge opleves. Einar Flydal har tidligere arbejdet for Telenor. Den svenske forsker Olle Johansson, tidligere ansat på Karolinska Institut i Sverige samt den finske masteekspert Mikko Ahonen deltager og giver deres bud på konsekvenserne ved 5G udrulningen.

Man kan tilmelde sig til konferencen på dette link: https://mayday.nemtilmeld.dk/5/

Arrangører: EHS Foreningen, Rådet for Helbredssikker Telekommunikation, MayDay, Leder af Forskernetværket Rachel Santini, Dansk Institut for Folkesundhed

Kontakt til:
Biolog og miljøvejleder
Pernille Schriver
Formidlingskoordinator i EHS Foreningen
www.schriver.ehs@gmail.com

Charlotte Ryø
Oplysningsforbundet May Day
- oplysningsforbund til fremme af sundhed og frihed
cr@mayday-info.dk
Pernille Schriver