Publiceret den: 11-02-2019
Online samtaleterapi, gør det nemt at gå til psykolog. Og video opvejer for mange, de barrierer der før stod i vejen for at gå i terapi. Vore dages nemme og sikre videoteknologi giver adgang for at flere kan få hjælp fra en psykolog.

De fleste mennesker har oplevet at gå gennem kriser i deres liv eller har oplevet at gå med tanker, eller handlemønstre som kan virke hæmmende. Heldigvis er det blevet almindeligt i Danmark at gå til psykolog og få faglig og klinisk hjælp, til at komme godt videre.

Nogle gange kan det være en stor overvindelse at tage det første skridt og række ud efter psykologhjælpen. Hvis man fx er angst, eller har svært ved at sætte ord på sine behov, kan det være ekstra svært at tage den første kontakt. Der er også en del fysisk praktik om at komme til og fra en klinik. Der kan være arbejdstider, handicaps eller geografi, der gør, at man ikke kan komme i terapi hos netop den psykolog, man ønsker. Ofte er der også rift om de gode tider. Ikke mindst kan det virke grænseoverskridende at sidde i samme rum, overfor en professionel aktør, som man ikke kender endnu, og fortælle noget der er sårbart for en.

På computerskærmen er det en anden sag. Internetbaseret samtaleterapi er derfor et rigtig godt supplement og alternativ til et traditionelt psykologbesøg, da det helt eliminerer alle de forhindringer.
”Jeg oplever mange af mine klienter sige, at de kontaktede mig netop fordi de kunne få en samtale over computeren. Fx i arbejdstiden, for dem som har mulighed for det. Mange af de problemstillinger, jeg behandler i min praksis, kan være rigtig svære for mine klienter at komme og tale om. Så det er nogle gange nemmere at sidde i trygheden af sit eget hjem, når man skal i gang med at sætte ord på og åbne sig overfor mig. Jeg har også klienter der sidder i den anden ende af landet eller i udlandet”, siger psykolog Nina Lildal-Schrøder, som har speciale i kønsidentitet, seksualitet, fobier, angst og vredeshåndtering og med klinik i Waves Storcenter, i Greve.

En online samtale foregår meget som mange især kender det fra online videotjenesterne som fx Skype, Messenger eller WhatsApp mfl., og kører på en helt normal browser. Løsningen til afholdelse af videomøderne med psykologer er dog særlig udviklet til at sikre fortrolige samtaler i overensstemmelse med de Europæiske og Amerikanske retningslinjer for e-terapi. Retningslinjer som anbefales af bl.a. Dansk Psykolog Forening, som er de danske psykologers faglige organisation. Som klient, der går i online-terapi, er man dermed beskyttet i af Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA). Det er man ikke, hvis man taler med sine venner på de sociale mediers videotjenester. I kombination med et online bookingsystem, som vi kender fra frisør eller lægen, betyder det at det er blevet langt nemmere at gå til psykolog.

”Der er ting i det fysiske møde, mellem klient og psykolog, som videosamtalerne ikke kan få med. Fx kan jeg ikke tilbyde min klient en kop kaffe eller en Kleenex, hvis der skulle blive brug for det i løbet af samtalen. Men jeg oplever kun, at mine online-klienter er meget glade for den tryghed, der er følger med at kunne vælge frit, om de vil komme til mig, eller om vi skal mødes på skærmen. Og så er der en del, som efter 1-2 online samtaler, når de har overvundet den første nervøsitet, beslutter sig for at tage resten af samtalerne på klinikken.”, slutter psykolog Nina Lildal-Schrøder.
Nina Lildal-Schrøder

PsykologPro