Publiceret den: 06-02-2019
SILKEBORG: Hvordan finder vi ud af, i hvilken retning, vi skal gå? Som menneske,- som organisation, - som virksomhed? Hvilke redskaber skal vi gribe efter, når vi farer vild i den hyperkomplekse verden, og har brug for et kompas til at pejle efter, når vi stævner ud i fremtiden?

Et spejlbillede
Kronprins Frederik gør det, Helle Thorning Schmidt gør det, - vi gør det alle: Tager selfies.
Vi tager selfies med vores familie, venner, fodbold, -eller håndboldhold, og iscenesætter dermed os selv i de fysiske og sociale rammer, som vi gerne vil vise udadtil. Og indadtil bruger vi selfien som et spejlbillede til at forstå os selv og sætte nogle usynlige rammer omkring vores komplekse verden.
En række virksomheder og organisationer har fået specialdesignet ”en analog gruppeselfie” i form af et kunstværk i farver, fotos, grafik og collage, der visualiserer virksomhedens DNA, mission, vision og værdier.
En måde, hvorpå virksomheder gennem visuel storytelling kan kommunikere udadtil med kunder og samarbejdspartnere, og indadtil med egne medarbejdere.

Visualisering af DNA
Pladegrossist Riisfort fra Brabrand i Århus har i samarbejde med brand-ART fået lavet et virksomhedsportræt, der visualiserer virksomhedens historie og kernefortælling gennem de sidste 70 år.
Signalet udadtil er klart: Vi ved, hvad vi står for, og som troværdig samarbejdspartner, tager vi vores opgave som lagerførende grossist meget seriøst. Men også indadtil har kunstværket vigtig signalværdi: Vi bygger på nogle værdier, som vi gerne vil have båret med ind i fremtiden.
Direktør Jan Svendsen: - Man kan spejle sig selv og forstå Riisfort på en helt anden måde end bare gennem vores produkter. Det er et familiealbum på den gode måde, og for mig er det vigtigt, at vi sætter ansigt på alle de fantastiske medarbejdere, der har været – eller stadig er en del af Riisfort-familien.

Går baglæns ind i fremtiden
Riisfort er gået i arkiverne og har dykket ned i fortidens guld og få lavet et virksomhedsportræt, der binder fortid sammen med nutid og dermed også fremtid. Riisfort følger således tidens trend, og læner sig bl.a. op ad professor Svend Brinkmanns filosofi om at ”Stå fast”. Og i Brinkmanns seneste nytårstale var hans pointe, at vi skal gå baglæns ind i fremtiden. For hvis ikke vi ved, hvor vi kommer fra, hvordan kan vi så vide, hvor vi skal gå hen?
Når fortidens scrapbøger hentes frem fra gemmerne, dukker der i flere tilfælde historier op om dengang, der kun var fire medarbejdere, og da domicilet var et lille hus på landet. Indehaver af brand-ART Lise Thinggaard oplever, hvordan der ligger guld gemt i disse fortællinger.
- Når vi går ned ad memory lane, erkender og ser vi med egne øjne, at det vi går og laver i dag, giver mening. At vi ikke bare er ofre for fikse idéer, men at vores forgængere havde en idé, et drive, nogle vilkår og nogle værdier, som vi i dag står på skuldrene af.
Både som virksomhed og som menneske har vi brug for en form for bakspejl, hvor vi kigger bagud for at finde den røde tråd vi skal holde fast i, når vi skal navigere ud i fremtiden. Derfor er et virksomhedsportræt, der er lavet af firmaets egne ”DNA”-materialer et godt redskab i arbejdet med forretningsudviklingen.

Arv går tabt
En moderne virksomhed er papirløs og har i stort omfang erstattet kataloger, ordrebøger og hånd,- eller maskinskrevne breve med hjemmesider, apps og andre digitale platforme.
Lise Thinggaard fra brand-ART stiller spørgsmålstegn ved, om den digitale revolution på sigt kan få konsekvenser for vores selvforståelse. Hun mener, at der er en risiko for, at noget af vores DNA og arv går tabt i den digitale verden. - Hver eneste version af en virksomheds hjemmeside og en privatpersons SMS eller SoMe-opslag er en lille brik i det store DNA-puslespil. Det ligger nu alt sammen i skyen. Og vi kender jo godt alle sammen, at det er noget andet at sidde og bladre i de gamle fotoalbum og læse et ægte postkort end at sidde og scrolle på computeren. Jeg er overbevist om, at det er lettere at holde fast i den røde tråd og bevare det store overblik, når man kan se brikkerne til puslespillet fysisk, og når man kan mærke sjælen, der ligger i håndskriften, frimærket eller stemplet på det gulende papir, afslutter Lise Thinggaard.
Lise thinggaard larsen

brand-ART