Publiceret den: 31-01-2019
Stifterne bag den nordjyske vækstvirksomhed CompanYoung er klar til et nyt væksteventyr med virksomheden Talenthub. Ambitionen er at skabe en global virksomhed indenfor HR data og rekruttering med "den gode rekrutteringsoplevelse" som opdrejningspunktet.

Ofte hører man om hvordan virksomhederne deler gode råd ud til jobansøgerne. Hvordan CV’et kan forbedres, Linkedin-profilen optimeres og ansøgningen gøres endnu skarpere. Men nu er det også blevet ansøgernes tur til at give god råd til virksomhederne, og forrest i den kamp går to nordjyske iværksættere.

I flere brancher er kampen om kvalificeret arbejdskraft stigende. Ironisk nok kan svaret på, hvordan man som virksomhed vinder kampen om talenterne ligge hos alle de ansøgere, som man ikke tilbyder et job. Det har den nordjyske iværksættervirksomhed Talenthub fundet ud af, og de har stor succes med at indhente feedback fra jobansøgere på vegne af virksomheder. Dét med det formål, at optimere virksomhedernes rekruttering.

”Vi lever jo i en mere og mere transparent verden. Køber man et par nye sko, er det helt normalt at blive spurgt ind til tilfredsheden med købsoplevelsen, serviceniveaet m.m. Investerer man derimod adskillige timer på at sende en jobansøgning til en virksomhed, får langt de fleste ansøgere bare et generesk afslag. Vi oplever i øjeblikket at ansøgerne får en større stemme på eksempelvis de sociale medier, og det er jo så både de gode og de dårlige rekutteringsoplevelser, der bliver delt. Det har naturligvis en påvirkning på virksomhedernes tiltrækningsevne.”
lyder det fra Daniel Birkholm, der er Direktør i Talenthub.

På trods af deres unge alder, er de to iværksættere Daniel Birkholm og Kevin Rebsdorf efterhånden et par rutinerede herrer, når det kommer til iværksætteri indenfor HR og rekruttering. De to står nemlig bag den nordjyske vækstvirksomhed CompanYoung, der i 2019 vandt sin 4. gazellepris i træk. Nu er de klar til at trykke på speederen i Talenthub, og de to iværksættere har store forventninger til den nye virksomhed.

”Virksomheder måler jo bl.a. på kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed, så det virker naturligt for os, at man i fremtiden også skal måle på ansøgertilfredshed. Vi er drevet af at gøre rekruttering til en endnu bedre oplevelse, også giver det jo bare sindsygt god mening at inddrage alle dem, som det hele handler om – nemlig ansøgerne. Talenthub er det vigtige bindeled imellem ansøgere og virksomheder.” lyder det fra den nordjyske iværksætterduo.

Talenthubs tal viser at en meget stor del af danske jobsøgere (over 75%) har været i et rekrutteringsforløb, som de enten betegner som ”dårligt” eller ”meget dårligt”. Tallene viser også at 61% vil fraråde deres netværk at søge job i virksomheder, hvor de selv har haft en dårlig oplevelse. Omvendt vil over 90% anbefale netværket de virksomheder, hvor de selv har haft en god oplevelse.

Talenthub hjælper i dag nogle af landets største virksomheder med at indhente feedback fra jobansøgere. Det gælder bl.a. virksomheder som Coop, Grundfos, Lagkagehuset og DFDS. I øjeblikket forhandler virksomheden med flere større udenlandske virksomheder, der ønsker at anvende platformen i hele verden.
Daniel Birkholm

Talenthub.io A/S