Publiceret den: 03-01-2019
29-årige Jannick Skytte er iværksætter ind til benet. Inden Jannick Skytte fandt sit kald, var han mange år i vindmølleindustrien og har en uddannelse som Maritime Service Engineer i rygsækken. Nu kobler iværksætteren de to verdner sammen og sikrer dygtig arbejdskraft til offshorebranchen med ny portal.

Det er et generelt problem i både byggebranchen, vindmølleindustrien og offshore, at medarbejderne aldrig er sikre på, hvor længe de har arbejde. Håndværkere bliver fx fyret om vinteren, når det er lavsæson, og det samme er gældende i offshore, hvor man aldrig kan føle sig sikker. Jannick Skytte arbejdede i mange år som vindmøllemontør, og han fandt det utroligt, at der ikke fandtes et godt system, så han og hans kollegaer ikke gik uden arbejde i perioder. Derfor lavede han Work in wind:

”Det er en freelanceportal, som skal sikre både teknikeren og servicevirksomheden. Der mangler dygtig arbejdskraft, og med Work in wind kan teknikeren altid finde arbejde, og virksomheden kan altid finde medarbejdere,” siger den 29-årige tidligere vindmøllemontør og uddyber, at Work in wind adskiller sig fra allerede eksisterende portaler og vikarbureauer: ”Work in wind er branchespecifik. I offshore og vindmølleindustrien er der brug for meget specifik arbejdskraft, teknikere med helt bestemte certificeringer og kvalifikationer. Det sikrer portalen.”

Work in wind forbinder servicevirksomhederne med de rette teknikere, og det smarte ved portalen er, ifølge Jannick Skytte, at teknikerne selv kan gå ind og bestemme, hvor og hvornår de vil arbejde, samt hvilken løn de skal have. Det beskytter arbejderen. Portalen sikrer samtidig virksomhederne den dygtige arbejdskraft, de har brug for, da de kan søge meget specifikt efter certificeringer og kvalifikationer. Desuden er der en ratingfunktion, så virksomhederne kan se, hvordan teknikeren har klaret tidligere jobs.
Derudover betaler hverken virksomheden eller brugeren et gebyr for at oprette sig: ”Man betaler kun et gebyr, hvis der rent faktisk bliver udført arbejde. Ellers koster det ingenting,”, Fortæller Jannick der selv mange gange har stået uden arbejde i en periode og kender til problemet fra begge sider.

Inden Jannick Skytte kastede sig ud i projektet, fik han inspiration fra andre portaler, der tilbyder lignende service, bl.a. Happyhelper, for som Jannick Skytte selv siger: ”Hvis man vil bage den bedste kage, kan man lige så godt finde ud af, hvad andre bagerier gør.” Han uddyber med, at Work in wind i princippet er det samme for vindmølleindustrien, som Happyhelper er for rengøringsbranchen.

Work in wind er netop gået i luften og har allerede knap 2000 brugere. Stifteren bag mener, at portalen er ekstremt vigtig for branchen, da offshorenergi aldrig har været mere populær end nu, og med en stigning på 2,3 pct. i 2017 blæser Work in wind i den rigtige retning.

www.workinwind.com
Jannick Skytte