Publiceret den: 14-12-2018
Julen skulle gerne være en hjerternes tid, men viser sig desværre ofte at ende som en stjernestund for tyveknægte i Danmark.

”Ifølge statistikkerne kan den sidste del af året ofte være slem på grund af Black Friday, gaveindkøb, julemarkeder og så videre. Samtidig er folk så stressede under aktiviteterne, at de alt for sent opdager, at deres pung eller smartphone er forsvundet i mylderet,” siger ekspert Sunny Cagara, der rådgiver politi og butikker i at minimere trick- og lommetyveri.

Hele 36.323 anmeldelser af gadetricktyverier samt tyveri fra lommer, tasker og bagage indløb hos politiet sidste år. Sunny Cagara udpeger blandt andet indkøbscentre, gågader og adventsarrangementer som særlige brændpunkter, hvor der er god grund til at være på vagt for os alle sammen.

”Det er ikke, fordi der sker mere kriminalitet end de sidste par år, men mange danskere har stadig ikke lært at se sig for. Når der er samlet mange mennesker for at møde nisser eller se juletræet blive tændt, bliver man nødt til at tage sine forholdsregler. Folk står tæt og er uopmærksomme, så de opdager tit ikke, hvad der sker af tyverier, når de mærker en berøring uden på vinterjakken,” mener eksperten.

Bekæmp julens tricktyve nu

Sunny Cagara har et sæt meget hurtige fingre og har igennem mange år ernæret sig som tryllekunstner. Han arbejder også som ekspert i tricktyveri og har vakt opsigt i blandt andet tv-programmet Station 2, hvor han bestjal studerende i en fredagsbar med tricks fra gadens tyve.

”For at kunne undgå at blive et offer for gadens eksperter gælder det i virkeligheden om at tænke som dem. Lad være med at ’parkere’ forstanden, når du er ude med børnene at handle. Tag dine forholdsregler og væn dig til at bruge dem,” råder han til og kommer med følgende praktiske råd:

1. Frist ikke tyven unødigt! Hold dine ting tæt på kroppen og lyn altid lommerne til. Inderlommen er det sikreste sted.

2. Pas altid på dine pinkoder. Når du skal betale for varerne eller hæve i en automat gælder det om at dække over din kode og lægge mærke til, om personen bag dig virker meget opmærksom på, hvad du laver. Tyve kan bruge varmesøgende kameraer i smartphones til at aflure pinkoder med, så hold et vågent øje!

3. Vær sundt kritisk. Folk går af og til ind i hinanden på en indkøbstur, men lad ikke fremmede komme FOR tæt på og omfavne eller røre dig. Prøv at skabe dig egen sikkerhedsafstand, når du handler eller bevæger dig i det offentlige rum.

4. Baglommen i dine cowboybukser frister ligefrem tyven, hvis der ligger en pung eller smartphone - så bare lad være!

5. Man kan også købe specielle taskelåse, der kan beskytte værdigenstandene i tasker ekstra godt.

Sunny Cagara arbejder som magisk entertainer ved siden af jobbet som rådgiver og foredragsholder inden for tricktyveri og indbrud. Han har bl.a. FN på sin kundeliste og hjælper danske butikker til at minimere tricktyveri. Det er muligt at læse mere om foredragene og rådgivning på www.tricktyveri.dk.
Sunny Cagara

SunMagic ApS