Publiceret den: 03-12-2018
I tiårsperioden fra 2007 til 2017 er den gennemsnitlige kvadratmeterpris for ejerlejligheder i samtlige Københavnske bydele steget. Indre By har i 2017 byens højeste kvadratmeterpris på ejerlejligheder nemlig 49.156 kr., mens Brønshøj har den laveste på 27.640 kr.

Det viser en opgørelse fra konsulentfirmaet Carsten Mai & Co. baseret på tal fra Danmarks Statistik, Realkreditrådet og Københavns Kommune. De største prisstigninger findes på Vesterbro og Nørrebro, hvor kvadratmeterprisen er steget med 35 procent i perioden. Herefter følger Østerbro med en prisstigning på 32 procent.

”Udviklingen kan ses i sammenhæng med, at københavnernes disponible indkomst i perioden 2007 til 2016 er steget med ca. 23 procent., men uanset at københavnerne tjener mere i dag end for ti år siden, er der tale om store prisstigninger ikke mindst på brokvartererne,” siger partner Carsten Mai fra Carsten Mai & Co. der følger by- og ejendomsudviklingen i København tæt.

”Det er en ny tendens, at brokvartererne nu opfattes som en del af Københavns centrum i modsætning til tidligere, hvor alene området indenfor søsnittet i byen blev anset for det centrale byområde. Udbygningen af Ørestaden, Nordhavn og senest Sydvest har medført, at brokvartererne nu af mange opfattes som centrum af byen, hvilket sætter sig i priserne, mener Carsten Mai.

Gns. kvadratmeterpris, 2017, kr. fordelt på bydelen og i parentes stigning i procent fra 2007 til 2017

Indre By 49.156, (30)
Vesterbro 43.824, (35)