Publiceret den: 19-11-2018
"Bestyrelsen for Jobcentrets Ofre støtter vores formand, Kim Madsen, og alle andre reformramte borgere, der kæmper for ordentlige og anstændige vilkår for fattige, kronisk syge og ledige.

Laura Lindahl (LA) har tilsyneladende indgivet en politianmeldelse mod Kim Madsen, fordi hun føler sig beklikket af et enkelt ord, i den debat, de to har haft i den seneste tid efter at Laura Lindahl udskammede Kim Madsen i DR's program Debatten. I bedste sendetid på nationalt TV mistænkeliggjorde hun Kim Madsen for at være social bedrager. En beskyldning om kriminel adfærd uden det mindste grundlag. Fremsat af en folketingspolitiker overfor en kronisk syg og reformramt borger. Uanset, at der er talrige lægeerklæringer, der påviser, at Kim's arbejdsevne ikke er betydelig. Efter Debatten har Berlingske Tidende i flere artikler fulgt sagen op. Ikke for at rense Kim Madsen for beskyldningen, men for ensidigt at tage parti for Laura Lindahl. En journalistisk tilgang, der forhåbentlig ikke understøttes af Danmarks Journalisthøjskole, hvor flest mediejournalister uddannes. Også artiklernes penneførere.

Der har derfor været lagt et enormt pres på Kim Madsen for at forsvare sig mod angrebene. For de handler ikke kun om forfængelighed eller sårede følelser. Når man er på kontanthjælp, som Kim, kan det komme til at handle om hele eksistensgrundlaget, hvis kommunen, på trods af bedre vidende, vælger at følge Laura Lindahls påstande. Vi kan i hvert fald konstatere, at kommunen har anvendt ulovlige metoder, da de for nyligt udbad sig dokumenter i Foreningen Jobcentrets Ofre, som vi er bestyrelse og ansvarlige for, i deres jagt på at knække Kim Madsen. Selvfølgelig uden held, for der er intet at komme efter. Den sag går vi videre med til andre offentlige myndigheder.

Alle disse angreb fulgte Kim Madsen op med et opslag på sin væg. Desværre på en måde, som Laura Lindahl nu forsøger at bruge i sin indædte hetz mod Kim Madsen og mod de tusindvis af syge og handicappede borgere, der lige nu er fanget i et ødelæggende, menneskefjendsk beskæftigelsessystem. Vi beklager, at der i opslaget er brugt et ord, der udover at være rettet mod Laura Lindahl, også kan opfattes negativt af kvinder i det hele taget. Det ved vi, ikke har været hensigten.

Laura Lindahl benytter denne mulighed til at retfærdiggøre egne og dermed LA's politiske synspunkter om, at mennesker på kontanthjælp og i det hele taget på offentlig ydelse (bortset fra hende selv og resten af Folketingets politikere) skal have betydeligt mindre at leve for. Det er i forvejen en katastrofe for mennesker at skulle leve et liv på lige ved eller under eksistensminimum, og LA vil gøre det værre sammen med andre bogerlige partier. Det er det politiske tankegods, vi bekæmper, og det ville klæde medierne at koncentrere sig om den sag frem for at opildne til flere personlige udfald."

Jobcentrets Ofres bestyrelse

Berit Anita Andersen
Heidi Marcher
Kim Madsen