Publiceret den: 06-11-2018
Nu er den her endelig – IDAL 3G Mono til intradermal vaccination af grise. En vaccinationsmetode der tilbyder velfærd for både dyr og mennesker i dagligdagen.

Intradermal vaccination af grise blev anvendt første gang i Danmark i 2013. Flere millioner grise er vaccineret ved anvendelse af IDAL-metoden siden lanceringen, og undervejs har MSD Animal Health indsamlet information og erfaringer fra brugerne om fordele og ulemper. Resultatet heraf er tredje generation af IDAL; IDAL 3G Mono.

I udviklingen af den nye generation af IDAL 3G Mono har der blandt andet været fokuseret på at forbedre brugervenligheden. Dette betyder, at vægten er reduceret væsentligt, samtidig er vægtfordelingen blevet balanceret bedre og grebet er gjort mere ergonomisk. Resultatet er en IDAL, der hviler langt mere naturligt i hånden. Den nye IDAL 3G Mono giver derfor en hel anderledes fornemmelse ved håndtering end den forrige generation.

Teknisk skyder IDAL 3G Mono en lille dosis vaccine ind i huden med trykluft, på samme måde som et luftgevær skyder med hagl. Lufttrykket dannes af en elmotor. Efter en vaccination lades IDAL 3G Mono hurtigt til næste skud, så der kan flokvaccineres med pæn hastighed. Den nye IDAL 3G Mono kan indgive mere end 1200 injektioner på en opladning med den nye batteriteknologi Li-Ion. Ydermere er IDAL 3G Mono banebrydende, idet det påkrævede servicetjek for hver 20.000 injektioner kan foretages i besætningen, derfor skal IDAL 3G Mono blot sendes til ekstern service for hver 100.000 injektioner.

Anden generation af IDAL vil fortsat være på markedet i Danmark og vil i mindre besætninger være et prisbilligt alternativ til den nye IDAL 3G Mono. Mere information om IDAL og intradermal vaccination findes på www.idal.info

Yderligere information kan fås ved henvendelse til John Haugegaard, MSD Animal Health A/S på telefon
44 82 42 00 eller direkte på mobil 23 71 22 66 eller mail john.haugegaard2@merck.com
susanne dalgaard