Publiceret den: 29-10-2018
”Vi er meget forventningsfulde og glæder os meget til at komme i gang med dette utroligt spændende byggeri. Vi har altid haft et forbilledligt samarbejde med Carlsberg Byen, og det er vi sikre på fortsætter” udtaler direktør og partner i ARPE & KJELDSHOLM A/S Thomas Sørensen i den forbindelse.

Fristrup Hus og Tuxens Tårn er placeret i den mere rolige ende af Carlsberg Byen tæt på Frederiksberg og omgivet af fredede bygninger og grønne områder.

”Fælles for de to bygninger er, at lejlighederne er optimeret til at skabe flere aktive kvadratmeter end i traditionelt byggeri, hvilket vil give de kommende beboere flere værelser pr. kvadratmeter og dermed mere bolig for prisen. Samtidigt vil den varierende boligstørrelse give en blandet beboermasse og bidrage til at opfylde Carlsberg Byens ønske om at skabe en blandet by, hvor den store familie, det unge par, den enlige og pensionisterne lever dør om dør,” udtaler administrerende direktør i Carlsberg Byen P/S Jens Nyhus.

Byggeriet kommer til at bestå af et karrébyggeri og tårn på 50 meter. Det samlede byggeareal er på ca. 33.200 m2 fordelt på ca. 13.300 m2 boliger i karré, 4.800 m2 boliger i tårn, 3.000 m2 erhverv samt 12.100 m2 kælder.

Byggeriet forventes at stå færdig medio 2021.

Historien bag navnene
Fristrup Hus
Nilaus Fristrup, der var modellør og stod bag modellerne af Elefantporten. Det var Dahlerup, der var arkitekten bag det samlede byggeri og skitserne, og selve elefanterne er hugget i granit af Hans & Jørgen Larsen.

Tuxens Tårn
Laurits Regner Tuxen var kunstner og har, ligesom Marstrand, en række værker hængende på Carlsberg Museet, og er endvidere afbilledet på Krøyers maleri ”Selskab på Carlsberg”.

Fakta om Carlsberg Byen
Frem mod 2024 bliver Carlsbergs historiske grund – centralt placeret mellem Vesterbro, Valby og Frederiksberg – forvandlet til et nyt bykvarter, hvor moderne arkitektur spiller sammen med kvarterets mange smukke, bevaringsværdige og fredede bygninger. Samlet set forventer udviklingsselskabet Carlsberg Byen at udleje 22.000 m2 til detailhandel og 10.000 m2 til caféer, restauranter og barer. Udviklingsselskabet Carlsberg Byen P/S ejes af Carlsberg, PFA Pension, PenSam og Topdanmark.

Yderligere informationer om Carlsberg Byen: www.carlsbergbyen.dk

Fakta om ARPE & KJELDSHOLM A/S
Virksomheden er etableret i 2003 og beskæftiger i dag ca. 50 engagerende og dygtige medarbejdere, som primært arbejder i Storkøbenhavn.
ARPE & KJELDSHOLM A/S har særlige kompetencer inden for totalentreprise og bygherrerådgivning med mangeårig erfaring, som samarbejdspartner og totalentreprenør for professionelle bygherrer til effektivt at udføre både entreprise- og rådgivningsopgaver.

Læs mere om ARPE & KJELDSHOLM A/S på www.arpekjeldsholm.dk

Yderligere oplysninger:
Direktør og partner Thomas Sørensen, ARPE & KJELDSHOLM A/S, tlf. 22 95 50 52, e-mail: ts@arpekjeldsholm.dk
Thomas Sørensen

ARPE & KJELDSHOLM A/S