Publiceret den: 25-10-2018
Mænd går markant mindre til læge end kvinder – og det er et kæmpe problem for mændenes sundhed.
Mænd har overdødelighed på mange sygdomme, f.eks. viser tal fra Diabetesforeningen at overdødeligheden for kvinder med diabetes er 40 procent, mens den for mænd er 57 procent. Der er cirka 10 procent flere mænd end kvinder som dør af kræft om året, viser tal fra Kræftens Bekæmpelse og tal fra Danmarks Statistisk fortæller at mænds middellevetid er 78,8 år mens kvindernes middellevetid er 82,8 år.
Der er stor sandsynlighed for at en af årsagerne til mænds større dødelighed og overrepræsentation på mange sygdomme, er forbundet med udfordringen ved at få mænd til at gå til lægen, og derved øge muligheden for at opdage sygdomme i tide.
- Faktisk går mændene cirka 35 procent mindre til egen læge end kvinder gør, fortæller Mikkel Geertsen fra Hejdoktor.dk – Danmarks største online lægetjeneste. Han påpeger derudover:
- Ifølge Danmarks Statistik er der også langt flere mænd end kvinder, der slet ikke går til læge. 20,2 procent af alle mænd over 18 år havde i 2016 ingen kontakter med almen læge, mens tallet for kvinder er 8,8 procent.
Det er for besværligt både at bestille tid og at få tid hos lægen, lyder det fra mange mænd.
- Faktisk går mændene cirka 35 procent mindre til egen læge end kvinder gør, fortæller Mikkel Geertsen fra Hejdoktor.dk – Danmarks nye online lægetjeneste. Han påpeger derudover:
- Der er også langt flere mænd end kvinder, der slet ikke går til læge. 20,2 procent af alle mænd over 18 år havde i 2016 ingen kontakter med almen læge, mens tallet for kvinder er 8,8 procent.

Hvad er årsagen?
Forum for Mænds Sundhed har lavet en interviewundersøgelse med en række mænd for at forstå hvorfor mændene ikke går til lægen. Undersøgelsen peger på flere årsager, bl.a. at der er for kort tid til at nå at tale om alt det, som mændene gerne vil, samt at mændene er bange for at være til besvær og for at virke pylrede. Derfor går de ikke til lægen med hvad de selv opfatter som bagateller, men først når de føler sig alvorligt syge. En anden årsag er at mænd generelt er dårligere end kvinder til at tale om og forholde sig til at sygdom og livsstilændringer.
En løsning kunne være at tilbyde mændene nemmere og mere fleksible måder, til at komme i kontakt med en læge fortæller Mikkel Geertsen og uddyber:
- Det kunne f.eks. være via videokonsultationer uden for almindelige åbningstid, så der er nemmere og flere muligheder for at tale med en speciallæge i almen medicin.

Lægens tilgængelighed
Det hænger godt sammen med de barrierer som mange mænd oplever i forhold til at komme til lægen. Mændene finder bl.a. lægens åbningstider udfordrende og flere synes det er meget vanskeligt at gå til lægen i arbejdstiden. Tid er penge, og derfor ser nogle mænd et besøg hos lægen ses som en dårlig investering.
- Det handler også meget om at få mænd til at tale om sundhed og helbred, med venner, familie og kollegaer, så sundhed ikke er et tabubelagt emne som hæmmer mænds livskvalitet, fortæller Mikkel Geertsen afsluttende.

Fakta - Hejdoktor vil lette adgangen til lægehjælp

Teknologien giver konstant nye muligheder for at bringe lægeekspertise og andre sundhedsydelser tættere på borgerne, og nyeste skud på stammen inden for tele-medicin og health-tech er den uafhængige udbyder af video- og e-mail konsultationer, Hejdoktor.dk. Her sidder dansk-autoriserede læger med speciale i almen medicin klar til video konsultationer, e-mail konsultationer og fornyelse af recepter aftener og weekend, dvs. uden for lægernes normale åbningstid. På top-5-listen over typer af henvendelser ligger intime spørgsmål (fx kønssygdomme), børnesygdomme, fornyelse af recepter fx P-piller, hudlidelser/eksem samt second opinion og bekymringer. Teamet af læger er desuden blevet udvidet med neurologer, dermatologer, tandlæger og sundhedsplejersker og i fremtiden bliver teamet udvidet med flere faggrupper som fx psykologer og jordemødre.

Hejdoktor.dk tilgås via en app, på web og via mobilen, så borgere med brug for hjælp eller behov for at vende et symptom altid kan få kontakt med en læge med speciale i almen medicin – uden for lægernes normale åbningstid.

Fakta - Om baggrunden for hejdoktor.dk

Det virtuelle sundhedshus, Hejdoktor.dk, udspringer af ambitionen om at bringe lægen og andre former for sundhedsydelser tættere på borgeren – uanset hvor i landet man bor. Snævre telefontider, lange ventetider og telefonkø, langt til lægen eller for travlt til at få tjekket et symptom eller fornyet en recept kan være nogle af grundene til at udsætte eller droppe besøget hos lægen. Ligesom et besøg hos lægen i flere dele af landet kan koste det meste af en arbejdsdag pga. lang transporttid.

Hejdoktor.dk er grundlagt på et fundament af høje lægefaglige ambitioner og ønsket om at udnytte de teknologiske muligheder til at give alle borgere nem og hurtig adgang til sundhedssystemet. Tilgængeligheden er alfa og omega.

Idéen til hejdoktor.dk opstod bl.a. på baggrund af en ph.d. afhandling i telemedicin med fokus på patienter med KOL. Afhandlingen afdækkede potentialet for behandling i hjemmet uden fysisk tilstedeværelse af sundhedspersonale – med dertil hørende højere patienttilfredshed og økonomiske besparelser for samfundet. Afhandlingen er forfattet af læge, Ph.D. Anna Svarre Jakobsen, der i dag er virksomhedsansvarlig læge hos Hejdoktor.dk. og ansat på Glostrup Sygehus.

Hejdoktor.dk er stiftet af Mikkel Geertsen, Bo Svendsen og Jonas Mosbech. De tre iværksættere har kendt hinanden hele livet siden børnehave-årene og har altid drømt om at starte virksomhed sammen.

Om lægekonsultationer hos hejdoktor.dk:

• En enkelt konsultation koster 199 kr. og man kan tegne et abonnement for 49 kr. pr. måned. Abonnementet gælder for en husstand med to voksne. Familiens børn, også hjemmebørn over 18, medfølger gratis i abonnementet.

• Al kommunikation mellem borgerne og Hejdoktor.dk er fortrolig og kun tilgængelig for speciallæger som er underlagt tavshedspligt og har gyldig autorisation – således samme fortrolighed og sikkerhed som hos egen læge. Al trafik til og fra Hejdoktor.dk’s servere er krypteret, og Hejdoktor.dk følger Sundhedsstyrelsens krav og regler om opbevaring af personfølsomme oplysninger.

• De læger, brugerne af Hejdoktor.dk møder, arbejder sideløbende som praktiserende læger inden for det offentlige.

Læs mere på hejdoktor.dk
Mikkel Gertsen