Publiceret den: 16-10-2018
Hov - der røg en pung, et kreditkort eller måske Rolexuret. Mere end 36.000 gange blev der sidste år anmeldt et trick-, lomme- eller tasketyveri i Danmark. Især københavnerne er hårdt ramt, da over 21.000 af anmeldelserne indløb fra hovedstaden.

”Vi ser for tiden en tendens til, at det måske er begyndt at se lidt bedre ud i de andre større byer, men København er og bliver et mekka at arbejde i for tyvene,” udtaler Sunny Cagara, tryllekunstner og rådgiver inden for tricktyveri for blandt andet politiet.

”Smalle gader, fyldte indkøbscentre, høj befolkningstæthed og mange events året rundt lokker især østeuropæiske kriminelle til, uden vi rigtig ser en bedring. Befolkningen bør i anledning af efterårsferien og diverse halloween-arrangementer få tjekket deres forsikring igennem vedrørende dækning af tyveri,” opfordrer eksperten.

En ny tendens i Københavns gader er tricktyveri af dyre ure. Også Rolexure ifølge Sunny Cagara - trods den ekstra lås, der findes på urlænken. Typisk handler det udelukkende om at opnå distraktion og kropskontakt to-tre gange, så kan selv det mest skeptiske offer bestjæles, fortæller Sunny, som kan hapse et Rolex ur på præcis 2 ½ sekund.

”Forsikringen troede ikke på mig, de mente ikke, det kunne lade sig gøre at stjæle et Rolex. Det var bare noget, jeg fandt på,” fortæller 70-årige Preben, der var offer for et tricktyveri, hvor han mistede et Rolexur til en værdi af 12.000 euro.

”Jeg blev antastet af en ung sigøjnerkvinde på gaden, der spurgte om jeg spillede golf. Hun slog mig på skulderen, og selvom jeg skubbede hende væk, nåede hun åbenbart at få uret stjålet og kørte væk i en bil, der ventede længere nede på gaden.”

Forsikringen Concordia dækkede kun et beløb på 30.000 kroner, selvom de ifølge Preben havde lovet, at der ikke var noget problem med dækning af ure. Han havde bare ikke fået læst policen og opfordrer nu andre til at få det gjort.
Uret blev stjålet i Spanien, men historien kunne på mange måder være foregået i Københavns gader, som vi har set flere tilfælde af inden for det seneste år. Ifølge branchesiden Uretiltiden.dk skelner danske forsikringsselskaber mellem ure i stål og særligt dyre ure, der rummer elementer af ædelmetal. Sidstnævnte gruppe er der ofte en begrænsning i dækningen på, så kun 10-15 % af den samlede, tegnede indbosum dækkes, uanset hvor tricktyveriet er foregået. Det samme gælder generelt for alle slags ure, der stjæles i udlandet, hvorfor Prebens historie ikke er atypisk.

”Tyven kan finde på at danse rundt om sit offer for at distrahere eller stille et spørgsmål med fægtende arme for at komme helt tæt på Rolex-uret eller armen på offeret. Og blot tre-fire berøringer er som regel rigeligt til at stjæle stort set hvad som helst, så det kan være en vældig god idé at lyne lommerne til, holde folk på afstand og sikre sig, at uret har en passende forsikringsdækning,” slutter Sunny Cagara.

Sunny Cagara arbejder som professionel tryllekunstner ved siden af jobbet som rådgiver og foredragsholder inden for tricktyveri for bl.a. FN og politiet. Du kan læse om Sunnys MAGI-regel, der skal minimere tricktyveri, på siden http://www.tricktyveri.dk
Preben medvirker anonymt, da han samler på ure og ikke ønsker, at tricktyve skal kunne finde frem til hans bopæl.
Sunny Cagara

SunMagic ApS