Publiceret den: 21-06-2017
Da HKH Kronprinsessen åbnede Cph Garden 2017 med at døbe en pink haverose, blev dåben fejret i champagne med spiselige miniroser som pynt.

Gæsterne i Cph Garden 2017 skålede begejstret i champagne med småbitte spiselige roser, da kronprinsessen døbte den nye haverose, der fik navnet Cph Garden in Bloom™.
Både haverosen og miniroserne er udviklet af rosenforædler Rosa Eskelund, som i 2012 modtog prisen Flora Dania Innovations Awards i Tyskland for de små spiselige roser.

Spiselige miniroser er noget helt nyt

De delikate miniroser hedder Gourmet Roses™, og de er en stor nyhed. ”Det er noget helt, helt nyt her i Skandinavien,” siger en glad Rosa Eskelund. ”Det begyndte med, at jeg altid tog de mindste roser fra for at bruge selve blomsten til pynt på lagkager ved kundebesøg. Senere begyndte jeg at gå målrettet efter at udvikle miniroser til kulinarisk brug ved at krydse de allermindste roser, jeg havde i min genbank, med hinanden. Selvom roserne kun er 1-2 cm i diameter, er de perfekt skabte bittesmå velformede roser, og der er mange forskellige farver at vælge imellem,” fortæller hun.
Rosa Eskelund forventer, at hoteller og restauranter snart sætter kager og salater med spiselige miniroser på menukortet, og hun tror også, at de små skønheder kommer på hylderne i supermarkedet.
”De er glimrende som pynt på mad og kager. Roser er jo helt uimodståelige, når man har noget at fejre. Alle elsker roser, det er en ganske særlig blomst, der symboliserer kærlighed. En rose er en rose er en rose,” smiler hun.

Ren dansk skønhed

De spiselige miniroser er en ren dansk nyhed. Roserne er udviklet af Roses Forever ApS, som ejes af Rosa og hendes mand, Harley Eskelund, der begge har mere end 30 års erfaring med forædling og produktion af roser. Gourmet Roses dyrkes uden brug af sprøjtemidler på det danske krydderurtegartneri Legro.dk i Karlslunde, hvorfra de også sælges.

Interesserede forhandlere og restauranter kan kontakte producenten af Gourmet Roses™ via hjemmesiden www.legro.dk.

Haverosen Cph Garden in Bloom™ kan bestilles i havecentre landet over fra efteråret.

For mere information, kontakt roseforædler Rosa Eskelund på re@roses-forever.com

Billedtekster:

Sæt kulør på hverdagen med spiselige Gourmet Roses™, her anvendt som topping på salaten.

Gourmet Roses™ er perfekt skabte bittesmå velformede roser, kun 1-2 cm i diameter, udviklet af rosenforædler Rosa Eskelund og målrettet til kulinarisk brug.

HKH Kronprinsesse Mary døber den nye pink haverose Cph Garden in Bloom™