Publiceret den: 07-06-2017
Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark (KTADK ) er bekymret for trafiksikkerheden. Der mangler kompetente instruktører, og de forældede og i nogle tilfælde forkerte undervisningsmetoder er ikke blevet revurderet de sidste 25 år, siger en frustreret formand.

- Ifølge den bekendtgørelse med tilhørende undervisningsplaner, som vi er forpligtet til at undervise efter, så skal vi for eksempel undervise eleverne i, at de ikke må bremse og styre på én gang. Det er direkte forkert og kan koste liv, fordi i moderne biler med ABS-bremser er det vigtigst at få farten ned i en nødsituation, forklarer Michael Lønbæk, kørelærer og formand for Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark (KTADK), som et enkelt eksempel på at undervisningen på de køretekniske anlæg er håbløst forældet i forhold nutidens trafikteknologi.

Undervisningen ikke ændret i godt 25 år
Bortset fra ganske få øvelser – for eksempel nedkørsel fra en høj kant – er undervisningen på de køretekniske anlæg stort set ikke ændret siden starten af 90’erne, hvor der blev lavet ganske detaljerede undervisningsplaner, som kørelærerne slavisk skal følge. Men både teknologi og undervisningsmetoder har udviklet sig ganske meget på de godt 25 år. For eksempel bruger andre lande trafikrealistiske simulationer, mens vi i Danmark stadig bruger plastikkegler.

De andre lande griner af os
- I de andre nordiske lande skriger de af grin, når vi fortæller om vores forhold. Jeg har lige været til møde med vores nordiske søsterorganisationer, og de forstår ikke at vi ikke har fået ændret det endnu. Men vi har arbejdet på en ajourføring af indholdet i ti år, uden at vi er kommet igennem med vores forslag hos Rigspolitiet og Trafikstyrelsen, siger en frustreret formand.

Han mener ikke det skyldes ond vilje eller modstand fra embedsmænd eller politikere, tværtimod.

- Alle er meget enige om, at der skal ske noget. Men lige så snart vi er inde i en god dialog med Trafikstyrelsen, så bliver vores kontakter skiftet ud pga. omstruktureringer. Så kan vi starte forfra med en ny person. Vi har også i flere omgange foreslået en egentlig instruktøruddannelse, men det er blevet syltet gennem de sidste 5-7 år. Det er meget frustrerende, siger Michael Lønbæk.

Ny uddannelse skal afhjælpe instruktørmangel
Problemet med manglen på instruktører har været støt stigende de sidste mange år, fordi der ikke uddannes kørelærere nok i forhold til dem, der forlader branchen.

- Derfor har vi foreslået, at andre faggrupper med de rette kompetencer kunne blive uddannet til køretekniske instruktører. Vi har en plan med 14 punkter, til hvordan vi samlet set kan forbedre undervisningen på de køretekniske anlæg i samarbejde med relevante samarbejdspartnere. Vi er klar, hvis bare myndighederne vil være med til at modernisere den køretekniske undervisning og forbedre trafiksikkerheden i Danmark, siger formanden for KTADK.
Michael Lønbæk

Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark