Publiceret den: 16-03-2017
Af direktør Niels Jensen, Modulett

Gennem et langt liv som håndværker og senere som ejer af et af landets største byggefirmaer med speciale i opførelse af altaner, har jeg ofte oplevet tvistligheder mellem de ledere, som bygherren har sat til at styre projektet og de håndværkere, der skal udføre det. For den ene part har en høj teoretisk uddannelse, mens den anden har en lang praktisk erfaring. Skal et sådant samarbejde glide problemfrit er det vigtigt at begge parter evner at lytte til hinanden. Men i de fleste tilfælde er det byggelederen, der får trumfet sine idéer igennem – på trods af håndværkernes indsigelser. Ganske enkelt fordi han er chefen.
Hvis resultatet af projektet bliver som aftalt, er der jo ingen problemer. Men hvis der undervejs opstår situationer, som betyder at flere ting skal laves om, er der kun en til at betale, nemlig bygherren. En dum situation, som måske kunne have været undgået, hvis byggelederen havde været lidt mere lydhør over for de (praktiske) medarbejdere, som ofte har arbejdet med lignende projekter i mange år.
Og hvor er de innovative byggerådgivere?
Et andet særkende hos mange (ikke alle) byggerådgivere er ifølge min optik også deres manglende evne til at tænke i innovative baner. De vælger ofte den traditionelle løsning, uagtet, at der måske findes en ny på markedet, der kvalitetsmæssig er på højde med den traditionelle. Til gengæld er den hurtigere at implementere, nemmere at vedligeholde – og meget mere prisbillig. Men det anfægter ikke rådgiveren. Han kender jo den gamle løsning og ved, hvad den indebærer. Så hvorfor risikere at kaste sig ud i noget nyt?
Det er jo hans valg, vil nogle sige. Nej, det er bygherrens valg, men denne er lykkelig uvidende om det nye alternativ, ganske enkelt fordi han ikke er blevet præsenteret for det. For det ønsker byggerådgiveren ikke, at han skal vide noget om. Bygherren får derfor den traditionelle og omkostningstunge løsning.
Jeg taler af erfaring. Efter at jeg solgte min altan-virksomhed har jeg de senere år arbejdet med et helt andet projekt, nemlig en svensk renoveringsmetode, der årligt vil kunne spare boligforeninger og etageboliger for millioner af kroner. En påstand, som jeg sagtens kan dokumentere blot ved at henvise til vores svenske broderfolk. For her har man de seneste tyve år udelukkende brugt netop denne metode. Faktisk ryster svenske fagfolk på hovedet, når jeg fortæller dem, hvorledes man i Danmark stadig renoverer efter de gammeldags principper. En svensk ingeniør fortalte mig i øvrigt, at det svarer til, at man i Danmark sender tekster via telefax, mens man i Sverige bruger computeren.
Men uanset denne sammenligning bliver jeg mødt af en rungende tavshed fra danske byggerådgivere. Hallo, vi taler ikke om et kinesisk produkt, men om et gennemtestet produkt fra et land, der om nogen sætter kvalitet og sikkerhed i højsæde. Derfor er det også blevet standard, at man hos svenske boligforeninger og etageboliger naturligvis bruger denne unikke renoveringsmetode.
Lidt ros skal danske byggeledere dog have. De har trods alt indført de metoder, der kan ”klikke” et gulv sammen, ”klikke” et tag på eller ”klikke” en facade. Altså en proces, hvor modulerne kommer færdige fra fabrikken og bare skal ”klikkes” på. Hurtigt – og især prisbesparende.
Så hvorfor ønsker danske byggerådgivere ikke at kigge på den svenske løsning, der faktisk fungerer efter samme princip – modulopbygning af faldstammer/stigstrenge på badeværelser – og give dens fordele videre til danske boliglejere?
Jeg undres – og imødeser gerne kommentarer fra branchefolk.
Niels Jensen

Modulett