Publiceret den: 14-03-2017
Brahetrolleborg Gods har med Kulturstyrelsens godkendelse indrettet møde- og jagtlokaler i en tidligere staldbygning. Staldbygningen er på 450 m2 og Vahle A/S blev af Fogh & Følner Arkitekter A/S valgt til at fremstille 11 specialdøre.

Brahetrolleborg Gods blev bygget i 1172 og er igennem årene blevet udbygget af flere omgange. Godset er fredet og fremstår i dag som en unik natur- og kulturperle med godt 2.600 ha skovbrug, som bl.a. bruges til jagt.

Moderne døre med gammelt udtryk

Det har været en særlig opgave, at producere de specielle døre, hvoraf den største er 1,83 m høj og 3,40 m bred. Dørene skulle have et gammelt udtryk, men samtidig have moderne funktionalitet. Brand- og lydkrav skulle opfyldes men også en automatisk dørlukningsfunktion blev indbygget i dørene. Dørene er lavet med særlige spor i træet, som giver et udtryk, der henleder opmærksomheden på de gamle stalde. Dørbladet går ind over karmen og er sammen med den røde farve med til at give et flot og rustikt udtryk. Et udtryk, der bærer historien med sig.

Fogh og Følner Arkitekter valgte Vahle

Johan Fogh, arkitekt ved Fogh & Følner Arkitektfirma udtaler om valget af Vahle: ”Vi valgte Vahle, fordi de kan fremstille døre, der er udformet efter specialønsker og samtidig er godkendt som brandklassificerede døre. Vi vægtede i valget, at både rådgivning undervejs og kvaliteten af det endelige produkt er meget tilfredsstillende.”

Profil

Vahle A/S har i over 30 år produceret arkitektoniske trædøre. Dørene produceres efter nordisk håndværkstradition i fin balance mellem funktion, konstruktion og æstetik. Dørene indgår som et designmæssigt element samtidig med, at de lever op til nye certificeringer inden for brand, lyd og sikkerhed. Vahle har 20 ansatte og kunder som D'Angleterre, Bestseller Aarhus, Det Kongelige Teater, Amalienborg m.fl.

Fotos

1. Den 1,83 m høje og 3,40 meter brede dør, som pryder fælleslokalet, som bruges til bespisning af jagtgæster og erhvervsfolk på Brahetrolleborg Gods
2. Særlige detaljer som spor i træet, den røde farve og kontrasten til de rå vægge er med til at bære historien om de gamle stalde videre
Bo Elkjær Vejen