Publiceret den: 03-02-2017
Så meget, at de netop har indviet en ny fabrik, der vil fordoble omsætningen.
I takt med at vi på verdensplan snart nærmer os én milliard køretøjer, bliver brugte bildæk et større og større miljøproblem. Men heldigvis har to danskere gjort deres for at afhjælpe dette store resourceforbrug – ganske enkelt ved at genbruge nogle af de mange millioner gummidæk.
Det hele begyndte i år 2000, hvor maskiningeniørerne Uffe Mølgaard og Michael Moric via firmaet Ergofloor købte en virksomhed, som havde udviklet en proces, der kunne omdanne brugte bildæk til mange andre formål, eksempelvis til gulvbelægninger, faldunderlag, sportsgulve, staldmåtter, pool-og legeområder etc. En god idé, der desværre blev hæmmet af for store produktionsomkostninger i Danmark.
Vietnam blev vendepunktet
Vendepunktet kom, da Ergofloor valgte at flytte produktionen til Kina. Det hjalp lidt på økonomien, men efterhånden var omkostningerne i Kina også vokset i takt med landets økonomiske vækst. Derfor valgte Uffe og Michael i 2012 at flytte produktionen til Vietnam.
Og her er det gået godt. Faktisk så meget, at de efter kun fem år netop har indviet en ny og større fabrik, som sammen med 45 medarbejdere gør dem i stand til at forøge væksten markant. Udvidelsen har blandt andet betydet, at Ergofloor Vietnam har kunnet indgå en fem-årig aftale med et amerikansk firma, som ønsker faldunderlags-fliser til legepladser. En ordre, der øger omsætningen på fabrikken med ikke mindre end 50 procent. Samtidigt forventer fabrikken at ansætte yderligere ti medarbejdere inden for den kommende måned.
- På alle vore kerneområder går afsætningen rigtigt godt, men specielt i én branche går det endnu bedre, nemlig Fitness-sektoren, som har opdaget, at vore individuelle gummiunderlag er ideelt til beskyttelse af gulve i de lokaler, hvor der står maskiner og udstyr. Samtidig virker underlaget også lydabsorberende. Noget som naboer til fitnesscentrene formentlig er meget glade for, fortæller direktør Uffe Mølgaard.
Med afsætning af produkter til alle fem verdensdele, kunne Ergofloor A/S med hovedsæde i Tørring sidste år sætte omsætningsrekord, og i kombination med væksten i datterselskabet i Vietnam har firmaet bevist, at selv et nicheprodukt kan udvikle sig til en verdensomspændende succes.
Yderligere oplysninger fås hos direktør Uffe Mølgaard på telefon 29 46 94 29.
um@ergofloor.dk www.ergofloor.dk
Fire billedtekster:
Med 40 procent større areal har den nye fabrik mulighed for at øge væksten markant.

En gummeflise består af granuleret genbrugsgummi, der er sammenbundet med et polyuretan-baseret bindemiddel. Resultatet er et behageligt underlag, der tillige er uhyre nemt at lægge via et simpelt ”klik-system”.

Især Fitness-branchen har fået øjnene op for gummi-underlag. Tabes eksempelvis en håndvægt sker der intet med gulvet.

Uffe Mølgaard og Michael Moric fik til indvielsen blandt andet en lykkebringende billedramme.
Uffe Mølgaard

Ergofloor A/S