Publiceret den: 12-01-2017
Flagrende møl, kravlende larver, klistret spind og ildelugtende madvarer er alle sammen tegn på, at køkkenet er inficeret med møl. Møl i fødevarer kan rent faktisk undgås – blot ved hjælp af nogle få, simple metoder.

Her i de nordiske lande oplever vi med jævne mellemrum at få hjemmebesøg af melmøl og tofarvet frømøl – især nu i efteråret. De kommer oftest ind i hjemmet via dagligvareindkøbene og mæsker sig typisk i mel, korn, gryn, nødder, tørret frugt og ris.

Vær på forkant

Møl kan blive en stor plage, hvis man ikke agerer hurtigt ved et angreb, fortæller Paul Ashton, skadedyrsrådgiver hos Tanaco A/S. Der er stor risiko for, at mange af fødevarerne i køkkenet bliver inficerede, hvis der ikke ageres med det samme. Det er en god idé altid at have en mølfælde stående i skabe eller skuffer. Denne vil hurtigt afsløre, når de første møl begynder at flakse rundt, og giver dig mulighed for at fjerne møl, æg og larver, inden de breder sig til hele køkkenet. A Green Way® har udviklet en rigtig god Melmølfælde, der tiltrækker møllene ved hjælp af et lokkestof, hvorefter de fanges i fældens lim. Ved jævnligt at kontrollere fælden, kan du altså være hurtig på ”aftrækkeren” og afværge et decideret angreb.

Gode råd mod melmøl

Det bedste middel ved besøg af de uindbudte gæster er støvsugeren og tålmodighed, fortæller Paul og fortsætter: Møllenes larver er rigtig gode til at gemme sig i revner og sprækker – ikke kun i skabe og skuffer, men faktisk i hele køkkenet. Man risikerer altså at få besøg af møl igen kort tid efter, man har behandlet for dem. Derfor er det alfa og omega, at køkkenet gøres så uattraktivt som muligt.

1. Tøm alle skabe og skuffer.
2. Støvsug grundigt, både i skabe, skuffer, rundt omkring i køkkenet, og husk revner og sprækker både ved møbler, vægge og lofter. Brug evt. en blød børste i revner og sprækker, hvis støvsugeren ikke kan komme ordentlig ind.
3. Kontrollér alle fødevarer i køkkenet for møl, larver og spind. De inficerede fødevarer kasseres, og resten pakkes forsvarligt i tætsluttende beholdere.
4. Hold efterfølgende rent og ryddeligt i skufferne for at minimere risikoen for nye angreb. Kom nyindkøbte tørkostvarer i tætlukkede beholdere og støvsug jævnligt i skufferne.
5. Sørg for at have en melmølfælde stående i skabe og skuffer hele året rundt, og kontrollér fælden med jævne mellemrum. Sådan minimerer du risikoen for et stort angreb betydeligt.

Det er ikke hensigtsmæssigt at benytte insektgifte i køkkenet. A Green Way® Melmølfælde er rigtig effektiv, og ved brug af denne samt ovennævnte metoder, er insektgift næsten aldrig nødvendigt. Fælden kan bl.a. købes hos Matas, i Helsam og i COOP-butikkerne til ca. 64,95 kr.

Fakta om møl i private husholdninger
• Den mest udbredte art i private husholdninger er det tofarvede frømøl. Melmøl er oftest set i møllerier, bagerier o.l., men kan også forekomme i private hjem.
• Hunmøllet lægger mellem 200-400 æg, som regel direkte på eller i fødevarerne.
• Når æggene klækkes, vil larverne først ernære sig i fødevarerne, hvorefter de kravler ud for at finde et sted at forpuppe sig – gerne i revner og sprækker.
• Møl stammer oftest fra en pose nødder, mandler, rosiner, gryn, mel, müsli eller fuglefrø, som er bragt med hjem fra butikken.
Søren B. Finderup

Tanaco