Publiceret den: 05-01-2017
Ofte opdages klædemøl i hjemmet først, når skaden er sket. Faktisk er det muligt at forhindre et decideret angreb ved brug af et simpelt, men effektivt hjælpemiddel.

Klædemøl forbindes ofte med ildelugtende mølkugler i farmors klædeskabe og mange af os tror fejlagtigt, at klædemøl hører fortiden til. Faktum er, at klædemøllene trives godt i vores moderne samfund og stadig laver huller i vort tøj.

Mølkuglernes afløser

De gamle mølkugler fra farmors skabe bliver ikke længere brugt, da kemikalierne, de indeholdte, er mistænkt for at være kræftfremkaldende. Nogle kender allerede afløseren, imens det for andre er en nyhed: Klædemølfælder. I modsætning til mølkuglerne, som lugter meget kraftigt, er klædemølfælden helt lugtfri og helt fri for insektgifte.

Miljøstyrelsen anbefaler

Miljøstyrelsen anbefaler i deres Bekæmp-app at bruge klædemølfælder i skabe og skuffer som et forebyggende hjælpemiddel mod klædemøl. En klædemølfælde kan fortælle dig, hvis du har møl i hjemmet, og gør det derfor muligt, at behandle hurtigt og uden brug af giftstoffer, inden problemet spreder sig.

Uden insektgifte og sikker for omgivelserne

A Green Way® Klædemølfælde anvender et duftferomon, der tiltrækker og fanger både klæde- og pelsmøl, og virker derfor lige godt på begge arter. Fælden indeholder ikke insektgifte og kan derfor anvendes overalt i boligen. ”A Green Way® Klædemølfælde fungerer som et personligt vagtværn i dit hjem”, fortæller Anna Højbjerg, der er Produktansvarlig for A Green Way®. ”Det er så nemt! Jeg har selv fælden stående i klædeskabet, fordi den hurtigt afslører, om der er klædemøl på vej. Det giver mig mulighed for at agere hurtigt og i mange tilfælde undgå brugen af insektgifte i mine skabe og skuffer. Jeg har små børn derhjemme og vil gerne have at mit hjem er trygt og indeholder så få skadelige stoffer som overhovedet muligt. ”
A Green Way® Klædemølfælde forhandles flere steder på nettet, men også i bl.a. Matas og Helsam og koster 64,95 kr.

Fakta om klædemøl
• Klædemøllet gennemgår 4 stadier: æg ? larve ? puppe ? voksent møl
• Kendetegn ved de voksne møl: 5-8mm lange, stråfarvede/brunlige vinger og lægger æg i tekstiler
• Larvernes kendetegn: 7-9mm lange, råhvide med brunt hoved, laver spind og bider huller i tekstiler
• Larverne forpupper sig, når de er færdige med at æde, og gemmer sig gerne i revner og sprækker

Gode råd til møl i tekstiler
1. Tøm skabe og/eller skuffer for indhold.
2. Støvsug skabets indhold, hele skabet/alle skuffer og husk hjørner, revner og sprækker, hvor æg, larver og pupper kan gemme sig. Hvis det er vanskeligt at komme ned i revner og sprækker med støvsugeren, så brug en blød børste med lange hår.
3. Tøj, der kan tåle høje temperaturer vaskes ved min. 55°C og tørres efterfølgende i tørretumbleren.
4. Tøj, der ikke kan tåle høje temperaturer, kan fryses ved minimum -18°C i 2-3 dage.
5. Kemisk rensning af sarte tekstiler fjerner alle møl, larver, æg og pupper.
6. Poser, kurve og andet, der opbevares i skabene, kan også indeholde møl. Så disse skal også behandles.
7. Det anbefales ikke at bruge insektgifte på beklædningsdele og der, hvor disse opbevares. Men bliver det nødvendigt, brug da en godkendt insektgift mod møl.
8. Hav altid en klædemølfælde stående i skabet. Den afslører hurtigt om møllene er på vej ind i skabe og skuffer, og giver dig mulighed for at gøre noget ved problemet, før det spreder sig.

TANACO – a Pelsis Group Company – Glentevej 11 - DK-6705 Esbjerg Ø – www.tanaco.com – www.agreenway.com
Søren B. Finderup

Tanaco