Publiceret den: 05-12-2016
Olsen Banden bånd fundet - musikken udgives nu for første gang nogensinde

DANSK FILMMUSIK I VERDENSKLASSE
Både komponisten selv, Bent Fabricius-Bjerre, og Nordisk Film, troede i årevis at båndene med indspilningerne af musikken til Olsen Banden var gået tabt, men i foråret dukkede de originale bånd fra de første syv film op på et lager i Skovlunde. Jesper Hansen fra pladeselskabet PlantSounds og Nordisk Film Shortcut, har nænsomt restaureret, digitaliseret og udgiver nu musikken.
Torsdag den 8. december 2016 udkommer Olsen Bandens musik i et bokssæt med tredobbelt cd for første gang nogensinde. Hele 3 timers ægte, dansk kulturskat er bevaret for eftertiden og vil skabe glæde hos mange.
"Det er fantastisk, at man nu, 50 år efter, har fundet frem til de originale båndoptagelse, og kan udsende de originale sound-tracks på CD.
Genhøret var en spændende oplevelse for mig - og det tror jeg også, at det vil være for de mange fans af Olsenbanden".
Citat Bent Fabricius-Bjerre
Du har mulighed for at møde Bent Fabricius-Bjerre, Jesper Hansen, musikere samt filmfolk torsdag den 8. december kl. 18.00 i Cinemateket.

Dette er den første udgivelse nogensinde af den originale musik fra de syv første film i Olsen Banden serien. Siden 1968 har musikken været blandt den mest elskede i Danmark, men indtil nu har vi måtte nøjes med genindspilninger, da musikken aldrig tidligere har været til rådighed uden replikker og effekter udenfor filmene.
Olsen Banden er til dato de bedst sælgende film i Dansk filmhistorie med 4 ud af 5 topplaceringer (1., 2., 3. og 5.), og de i alt 14 film er blandt de mest populære i Danmark.
Den unikke lyd som Fabricius-Bjerre har skabt til Olsen Banden er ikke til at tage fejl af. Alle kan nynne med på hovedtemaet, og den gennemgående scenesskabende musik i Olsen Banden filmene er med til at sætte stemningen for hele serien. Lyt til al den herlige musik fra filmene, det er dansk musik i verdensklasse og et mesterværk uden lige!
Nyd originalindspilningerne med blandt andre Niels-Henning Ørsted Pedersen, Jesper Thilo, Alex Riel, den canadisk-engelske mundharmonika-ekvilibrist Tommy Reilly, og selvfølgeligt Papa Bues Viking Jazzband på musikken:

Olsen-Banden Vol. 1 – 3 Cd Box Set - Bent Fabricius-Bjerre
CD 1
Olsen banden (1968) + Olsenbanden på Spanden (1969)
CD2
Olsenbanden i Jylland (1971) + Olsenbandens Store Kup (1972)
CD3
Olsenbanden går Amok (1973) + Olsenbandens Sidste Bedrifter (1974) + Olsenbanden på Sporet (1975)

Boksen inkluderer en booklet skrevet af Jesper Hansen og Mogens Skaaning Høegsberg. Næste år forventes musikken at udkomme på LP.

Albummet kan forudbestilles på www.plantsounds.net til intropris med gratis forsendelse.

Pressebilleder til fri afbenyttelse vedhæftet i mailen.

For mere information, eller for at arrangere interview med Bent og Jesper, kontakt Jesper Hansen fra PlantSounds på: 6024 0707 eller via mail: jesper@plantsounds.net
Jesper Hansen

Plantsounds.net