Opskriften på den gode pressemeddelelse

Skriv målrettet til de valgte medier

Når du skal udforme din pressemeddelelse, er det flere ting, du skal gøre dig tanker om. Det gælder bl.a. opbygning af pressemeddelelse, hvordan du præsenterer budskabet og ikke mindst, hvem du ser som målgruppen.

De sidst nævnte er ligeledes meget vigtigt, når du udvælger, hvilke medier du vil sende din pressemeddelelse til. Her kan det nemlig være givende, at du har undersøgt, hvilke historier mediet tidligere har bragt, og på den måde kan forberede og vinkle din pressemeddelelse.

Husk også på at en pressemeddelelse skal være kort og præcis, og du skal servere dit budskab med det samme for at holde læseren interesse og nysgerrighed – Pak derfor ikke tingene ind, når du skriver.

Kort beskrevet kan du følge disse retningslinjer:

  • Overskriften skal være fængende - skal få journalisten/læseren til at ville læse videre.
  • Efterfulgt af et resumé af hele artiklen – Kun 2 - 3 linjer, der præcis angiver budskabet.
  • Indledning + afsnit, der svarer på ’hvem’, ’hvad’, ’hvor’ og ’hvorfor’
  • Øvrig tekst (uddybning, citater, osv.)
  • Kontaktoplysninger

Du kan læse mere om opbygning af pressemeddelelser her:
https://presseudsendelser.dk/skabelon-til-pressemeddelelse.html
https://presseudsendelser.dk/gode-råd-når-du-skriver-pressemeddelelser.html  

Gør det nemt for journalisten/redaktionen

Det gælder også om at gøre det så nemt som muligt for journalisten eller redaktionen, når de modtager din pressemeddelelse – De store dagblade modtager dagligt et hav af pressemeddelelser og for at få netop din bragt, er det vigtigt, at du har styr på bl.a. dine kilder og citater fra disse. Du skal også vedlægge kontaktinformationer, således journalisten kan komme i kontakt med dig - det er vigtigt, at du forberedt på et opkald fra journalisten.

Det er ligeledes vigtigt, at billeder eller grafikker, som du evt. vedhæfter ved udsendelsen af pressemeddelelsen er af høj opløsning, og ligeledes at ophavsretten er i orden.

Hvordan presseudsendelser.dk kan hjælpe dig

  • Det koster ikke noget at oprette en bruger på presseudsendelser.dk, og din bruger vil give dig adgang til vores features i dit kontrolpanel, som du så kan udforske Her kan du bl.a.:
  • Oprette egne medielister ud fra vores medieliste, som indeholder over 1500 danske medier.
  • Uploade billeder til din billedbank.
  • Oprette adressebøger med dine egne mediekontakter.
  • Tilgå arkivet, og se tidligere udsendte pressemeddelelser, når du kommer i gang.
  • Rette din profil.
  • Samt naturligvis udsende dine pressemeddelelser, når du er klar til dette.

Opret din pressemeddelelse med det samme! Opret pressemeddelelse