Publiceret den: 14-09-2018
En skulpturel skønhed

Trendy stueplanter skiller sig ud. De er i sig selv små skulpturer, og her er Corokia Cotoneaster ingen undtagelse. Med sit sølvagtige udseende kaldes den populært for Sølvtræ, men kendes også som Spøgelsestræ på grund af dens helt specielle grene med blade, som er grønne på oversiden og sølvfarvede på undersiden, der giver den et lidt spooky udseende.
Corokia er nem at forme som en bonsai, og når man trimmer den, har det den fordel, at planten bliver tættere og mere busket i sin fortsatte vækst. Corokia er en særdeles robust plante, der kræver moderat vanding. Man kan med fordel lægge leca i bunden af potten, så den ikke står og sopper i vand. Den kræver ikke meget lys og kan stort set klare sig overalt i stuen. Bare den får en smule naturligt lys er den tilfreds.

Corokia passer med utrolig fint ind i interiøret. Det er en skulpturel plante, som i de rette omgivelser står som en sand skønhed. Og er man typen, der kan lide planter, der både er specielle og nemme at passe, så er Corokia – Sølvtræet eller Spøgelsestræet – en oplagt mulighed.

Familie: Argophyllaceae
Navn: Corokia Cotoneaster
Populærnavn: Sølvtræ, Spøgelsestræ
Vanding: Moderat. Tåler at tørre ud mellem vanding
Gødning: Gødes ved hver 4. vanding
Placering: Både inde og ude, men tåler ikke nattefrost
Oprindelse: New Zealand
- - - - - - -

Gartneriet 7'eren ligger på Vestfyn. Produktionen er Miljøcertificeret (MPS) og der arbejdes løbende med miljøforbedringer. I dag råder gartneriet over ca. 20.000 m2 drivhus og et frilandssareal på 10 ha. Gartneriet 7’eren dyrker har en bred vifte af planter med Corokia Cotoneaster som en af de mest populære.
Jens Poulsen

Dania Marketing ApS