Publiceret den: 04-09-2018
En af den internationale musikindustris største priser, den tyske OPUS Klassik, Der Deutsche Klassikpreis, uddeles i kategorien ”Musik-DVD-/Blu-ray-Produktion des Jahres (Musik)“ til den Danske Animationsfantasi MARIN, som er lavet over det danske symfoniske mesterværk „Marin op. 60“ af komponisten Axel Borup-Jørgensen.(1924-2012).
Kategorien omfatter samtlige internationale klassiske musikproduktioner udgivet på DVD/Blue Ray.

Musikken er indspillet af DR SymfoniOrkestret dirigeret af Thomas Søndergård, og produceret af Preben Iwan. Animationsfilmen er skabt af et internationalt team, med Morten Bartholdy som Art Director efter ide og koncept af Lars Hannibal. Filmen er produceret af Lückow Film for det lille danske pladeselskab OUR Recordings.

Filmen har været 5 år undervejs og er alene sponsoreret af komponistens datter, Elisabet Selin, Edition Borup-Jørgensen.

Alle Prisoverrækkelserne i de forskellige kategorier finder sted i Konzerthaus Berlin den 14. oktober ved en Gallakoncert transmitteret på den tyske TV-station ZDF.

OPUS Klassik Prize afløser ECHO Klassik Award, som efter flere årtier blev nedlagt sidste år efter en skandale ved et direkte TV transmitteret pris-show hvor en modtager “heilede” for åben skærm.

link til info: http://www.echoklassik.de

Info om “Opus Klassik” - samt liste over modtagere i alle kategorier:

Et lille udpluk af danske og udenlandske reaktioner på “MARIN”:

”På både abstrakt og tonemalende vis og med en ufattelig detaljerigdom skildrer værket havscener, og til Lückow Films animerede sekvenser bliver musikken næsten uudholdelig uhyggelig. Handlingen giver god plads til at man selv kan digte med, og Borup-Jørgensens mesterværk udi elementarkræfter får en ny og spændende kaliber i de nye omgivelser. DR Symfoniorkestret og Thomas Søndergårds nyindspilning er også med på den medfølgende cd, hvor man kan koncentrere sig endnu mere om deres mesterlige fremførelse” Klassisk, 6 stjerner

” Farverigt og forunderligt… Ny film om verden under havet fabulerer over symfonisk mesterværk af lyrisk dansk modernist”. ”Deres ansigter er gådefulde. Deres underkroppe ligner sneglehuse, og vi ved ikke hvad det er for en undervandsverden, de bevæger sig igennem på deres vej hen imod et enormt gult plasmatræ, der skaber opdrift og lader dem svæve vægtløse gennem vandmasserne, op mod lyset.” Politiken
“...it is the eccentricity and comprehensiveness of this product that makes it both affecting and worthwhile”: Gramophone, UK
Lars Hannibal

OUR Recordings