Publiceret den: 18-07-2018
Så er der atter mulighed for at komme helt tæt på den amerikanske bilkultur. Roskilde Amerikanerbil Club afholder det 21. Viking Run træf i dagene 2. til 5. august. Et træf for hele familien, som har en udpræget hang til datidens amerikanske biler med den tilhørende amerikansk bilkultur - specielt i retningen af den gang hvor farfar var væsentligt yngre. Træffet åbner torsdag d. 2. august med publikum-adgang fra fredag d. 3. august kl. 10.00.

På Viking Run, som afholdes på Roskilde Festival pladsen Darupvej 19, er der mulighed for at opleve gennem hele sansespektret. Se og hør potente muskelbiler fra en svunden tid; måske mærkes vibrationerne fra lyd-trykket af en potent V8 motor. Måske glider den amerikanske flyder nærmest lydløst med en velafbalanceret V8 motor under hjelmen, overdøvet af amerikansk inspireret rock N roll, rockabilly, swing, blues og countrymusik fra de omkringliggende cafeer, som byder på levende tidskorrekt musikalsk underholdning til beværtningen. Eller måske duftes der brændt gummi fra en ”burnout” konkurrence (hjulspin, så dækkende ryger), til smagen af cola eller frisk øl fra fad. Til den musikalske underholdning er der indbudt en mængde af danske og svenske livebands, som alle gør sig så oprigtigt i den amerikanske spillekultur, at man vil opleve et flashback tilbage til den gang hvor farfar var ung. Der er naturligvis rig mulighed for en svingom på et stort dansegulv.

2500 amerikanerbiler forventes at præge bybilledet
Roskilde bliver indtaget af en betydelig mængde USA biler fra nær og fjern. Specielt fredag aften, hvor der afholdes ”Down Town Cruise”, vil bybilledet blive præget af amerikanske dollargrin, muskelbiler eller pickup trucks. Endvidere køres der ”Country Cruise” lørdag eftermiddag ud i det åbne smukke land omkring Roskilde fjord. Alt i alt anslås ca. 2500 amerikanske biler, at lægge vejen forbi Roskilde.
På selve pladsen afholdes der løbende underholdende bilbedømmelse, som afslutningsvist kåres og præmieres i individuelle klasser. Som vanligt er der taget højde for de yngste i form af forlystelser i Anker’s Tivoli, og for de lidt ældre, som er nysgerrige efter noget anderledes shopping; et stort dealer street med fokus på netop den amerikanske bilkultur. Den kultur, som Roskilde ABC’s medlemmer så trofast værner om hvert andet år på Roskilde Festival pladsen.

Unge som ældre er velkomne i Roskilde ABC
Roskilde Viking Run afholdes på frivillig basis af medlemmerne i foreningen Roskilde Amerikanerbil Club (Roskilde ABC). Klubben runder til efteråret 40 år, og er således en af de allerførste amerikanerbil klubber i Danmark. Med 40 år i bagagen må Roskildeklubben betragtes som en velrenommeret institution, der aktivt bidrager til spændende underholdning i Roskildebilledet. Det har altid været foreningens mission, at udbrede kendskabet til amerikanske biler til alle generationer - unge som ældre i Roskilde og omegn – bl.a. ved at tilbyde Roskildenserne og tusindvis af motorinteresserede gæster fra både ind- og udlandet, disse tungere amerikanerbil træf, som kræver mindst 2 års frivillig forberedelsesindsats af klubbens ca. 300 medlemmer. Sæt derfor kryds i kalenderen og støt op om Roskildeklubbens underholdende benzin-i-årerne-familietræf, og få underholdende indblik i kulturen og de mangeartede spændende amerikanske biler fra en svunden tid! Meget mere info på www.vikingrun.dk.
Bo Christensen
Telefon:+45 41 82 69 68