Publiceret den: 11-06-2018
Tirsdag 19.Juni 2018 udkommer albummet ’Væbnet med Ord og Vinger’ - 12 af Michael Strunges bedste digte sat til musik af Povl Kristian - på selskabet Plantsounds.

Netop denne dag ville den danske digter Michael Strunge være fyldt 60 år, hvis han stadig var iblandt os. Men et fatalt spring ud af sit vindue i sin lejlighed på Webersgade på Østerbro 9.Marts 1986 satte en stopper for selve livet, og Strunge blev kun 27 år.

Alligevel er han her, 32 år efter sin død, ganske present i kulturen, og det skyldes ikke mindst Torben Skjødt Jensens dokumentarfilm “Væbnet med ord & vinger” der siden sin premiere i starten af januar er blevet en betragtelig success – lidt over 10.000 har løst billet til filmen i biografer landet over, og i nærheden af 3.000 har set filmen til særarrangementer – bla. på litteratur og lyrikfestivalen “Ordet” i Aalborg, “Vestegnens kulturfestival” i Hvidovre og til arrrangementer for gymnasielærer og elever i København, Århus, Odense og Aalborg i samarbejde med forlaget Gyldendal.
Den store succes for filmen har demonstreret med al tydelighed at Strunge ikke bare var en bannerfører for ungdommen og de nye bølger i starten af 80erne – også nutidens unge ser ham som et talerør for deres følelser og syn på livet.

Vi fejrer derfor både Strunges 60 års dag og filmens store succes med den 19.Juni at udsende soundtracket til filmen på vinyl på pladeselskabet PLANTSOUNDS og den bliver tilgængelig i butikker landet over.
Soundtracket er komponeret af Povl Kristian, der foruden en lang række andre filmsoundtracks selv har en baggrund i 80ernes musikscene hvor han var en af hovedkræfterne i gruppen “Hotel Hunger”, men han er også kendt som produceren af det sidste album af Lars H.U.G. – “10 sekunders stilhed”.
På soundtracket til “Væbner med ord & vinger” sætter Povl Kristian musik til en lang række af Strunges digte som reciteres af digteren selv og derudover er der samples fra Bleedernummeret “ Jeg skal dø ved Arresø” til Strungedigtet “Natmaskinen” og ikke mindst Bleederklassikeren “Goodbye Cruel World” der er blevet filmens titelsang.
Iøvrigt udkommer filmen på en special 2-disk DVD med 2 timers ekstramateriale den 21.juni på Another World Entertainment og bliver samtidigt tilgængelig på VOD platforme.

Torsdag den 14. Juni fejrer vi begge udgivelser og digterens runde dag med et arrangement på Sound Station, Gl.Kongevej 94, fra 16 -19, hvor komponisten Povl Kristian og filminstruktør Torben Skjødt Jensen vil fortælle om deres samarbejde og arbejdsmetode omkring filmens lydside og det nu foreliggende soundtrack, og Torben Skjødt Jensen vil desuden fortælle om filmens tilblivelse sammen med flere af filmens medarbejdere og medvirkende.

For ydeligere informationer samt mulighed for anmeldereksemplarer af LP og DVD :
Halfdan E. - mail@halfdane.dk

Link pressefotos mm.: