Publiceret den: 14-05-2018
Kun 3 ud af 46 malinger klarede kravene til funktion, miljø og sundhed i en svensk kundetest af facademalinger. Testvinderne er Teknos Nordica Eko, Rusta Premium Facademaling og Biltema Træfacade V.

- For første gang har vi også sammenlignet priserne og ser klart, at den dyreste maling ikke altid er den bedste, fortæller Karin Stenmar, der er bæredygtighedsansvarlig hos forsikringsfirmaet Folksam, der står bag undersøgelsen.

Prissammenligningen er baseret på malingens "Rækkeevne." Det vil sige, hvor mange kvadratmeter man kan male med en liter maling. To af de tre anbefalede malinger er blandt testens billigste, med en pris på 40-50 kroner pr. kvadratmeter, mens den tredje koster lidt over 100 kr. pr. kvadratmeter. Nogle af de dyreste malinger er blandt dem, der får den laveste score.

- Vores privatkunder er meget engagerede i testen, da det er en dyr investering at male. Malingtesten er udført for at hjælpe dem med at træffe bæredygtige valg af maling, ud fra både miljø- og kvalitetsmæssige perspektiver. Da husforsikringen ikke dækker skader på facaden, forårsaget af dårlig maling, er det bedre at vi rådgiver om hvilke farver, der holder godt, fortsætter Karin Stenmar.

En af grundene til at så få malinger vurderes som acceptable er, at kravene er strammet til malingproducenterne mht. at informere om skadelige stoffer på produkternes sikkerhedsdatablade. Det giver større gennemsigtighed og dermed en bedre forståelse af malingernes indhold. Desværre er der så få malinger, der opfylder disse kriterier.

16 af de udendørs malinger har efter to år så meget vækst af skimmel, alger eller andre problemer, at Folksam tøver med at rådgive om køb eller fraråder direkte køb. Hvad angår miljømæssige og sundhedsmæssige aspekter, er farvesystemer, der fx indeholder kræftfremkaldende og reproduktionsforstyrrende stoffer, eller andre, der er klassificeret som miljøfarlige, ikke godkendt.

Kun tre færdigmalinger blev klassificeret som ”Godt valg” i undersøgelsen, og det var: Teknos (Nordica Eco, Rusta), (Premium Fasadfärg) samt Biltema AB (Træfacade V).

Komplet test af maling med alle resultater www.folksam.se/fargtest

Billedtekst: Ud af 46 udendørs malinger blev Biltemas Træfacade V sammen med to andre kåret til den bedste – målt i forhold til rækkeevne, miljø, holdbarhed og pris.
Jens Stig

Biltema