Publiceret den: 14-05-2018
Danmarks første kærlighedslitteraturfestival foregik i weekenden den 5.-6. maj på Fuglsang Herregaard og var så stor en succes, at den sandsynligvis gentages i 2019. 45 forfattere og musikere underholdte de 400 besøgende, der gæstede festivalen i løbet af weekenden.

En kærlighedslitteratur festival på Lolland? Det lyder måske umiddelbart som en tosset ide. Og så alligevel. For weekendens mange besøgende har bevist, at hvis der er noget Lolland-Falster har rigeligt af, så er det kærlighed.

Et bredt program
Udvalgsformand Martin Lohse bød velkommen ved at fortælle, at han var glad for og stolt af at Guldborgsund var sådan en kommune, som hjalp borgerne med at gøre idéer til virkelighed. Herefter overtog forfatter Frank Egholm scenen i Musiksalen, mens Marie Louise Tüxen stod for underholdningen på scenen i Biblioteket. Lørdagen fortsatte slag i slag med underholdning af Anne Grete Bjarup Riis, Kasper Sørensen, Mette Sejrbo, Dorte Holm, Dorte Roholte, Anne-Marie Vedsø Olesen, Anne Thorogod, Maria Helleberg, Jacob Skyggebjerg, Vitha Weitemeyer, Sara Skaarup, Line Lybecker, Kasper Ralsted Jensen, Louise Roholte, Jeppe Madsen, Lene Julskov Krøyer List og Christian Graugaard. Den musikalske underholdning blev indledt med en intimkoncert med Ensemble Storstrøm i Kumus og videreført på scenen i Musiksalen af Katinka, der blev efterfulgt af Marianne Christensen & Niss Stricker, Susanne Nyholm Michelsen & René Birger Jensen samt Carolyn Alexandra Ipsen & René Birger Jensen.

Søndagen blev åbnet med en skriveworkshop under ledelse af Sandra Schwartz, og flere af deltagerne gav udtryk for at de gerne så det gentaget næste år. På scenerne blev underholdningen varetaget af Karin Heurlin Lange, Signe Fahl, Christian Steffensen, Michael Enggaard, Vigga Bro, Birgithe Kosovic, Amdi Silvestri, Kristina Nya Glaffey, Laura Ringo, Anne Marie Pahuus, Ulla Hinge Thomsen, Anna-Marie Helfer, Lucy Ludvigsen, Ole Clifford, Jørgen Munck Rasmussen, Nicolas Ipsen og Anna Grue, der lukkede festivalen. Søndagens musikalske underholdning blev leveret af Peter Abrahamsen, mens Ulla & John Olsen krydrede festivalen med tango gennem herregårdens stuer. Jens Bøggild fortalte historien om Fuglsang Herregaard.

Mellem oplæggene på scenerne osede publikum mellem standene i de smukke stuer og nød en kop kaffe, mens de så børnene lege i parken, hvor Børnebiblioteket og Culthus havde sørget for underholdningen med rollespil, kreative workshops og højtlæsning. 40 børn og unge gæstede festivalen i følge med forældre i løbet af weekenden.

Vinderne af novellekonkurrencen
Novellekonkurrencen blev vundet af Catrine Kyster Giery fra Myrtle Beach, South Carolina, med novellen “For sent til kærlighed”. Anden præmien gik til Martine Gertsen fra Charlottenlund med novellen “Tyskertøs” og tredje præmien til Bruno Larsen fra Vejle med “Kun en time”. De ti bedste noveller er udgivet i en novellesamling, “Kær-Litt Noveller 2018”, der kan købes på Guldborgsund-bibliotekerne.

Tilfreds arbejdsgruppe
Det var en træt, men tilfreds arbejdsgruppe, bestående af fortæller og forfatter Marianne Christensen, forfatter Carsten Flink, sangskriver og psykolog Carolyn Ipsen, forfatter Dorte Roholte, forfatter Gittemie Eriksen, bibliotekar Lene Hedengran fra Guldborgsund-bibliotekerne og med projektleder Lena Laurentis til at holde styr på alle de mange ideer og aftaler, der lukkede og slukkede efter weekendens overflødighedshorn af forfattere, foredrag, sange og samtaler om kærlighed.
“Uden hjælp fra de frivillige, der har lagt mange timer i at sikre en spændende festival, eller de gavmilde fonde, der har støttet os, var det aldrig lykkedes. Det er vi utrolig glade for,” fortæller projektleder Lena Laurentis, der regner med at festivalen bliver gentaget til næste år.

Kær-Litts sponsorer
Kær-Litt er et samarbejde mellem Guldborgsund-bibliotekerne og interesseorganisationen StORDstrømmen. Festivalen har modtaget støtte fra Spar Nord Fonden, Brødrene Hartmanns Fond, SN’s Kultur- og Erhvervsfond, Nordeafonden, Guldborgsund Bobleriet, Guldborgsund Kommune, Feriepartner Marielyst, Culthus, samt Familie Journal og Bog & Idé Stege, der begge var med til at sponsere novellekonkurrencen. Spillestedet STARS i Vordingborg sponserede intimkoncerten med Katinka.

Gittemie Eriksen?presse@kaer-litt.dk, mobil 20 74 97 47
Forfatter & pressekontakt for Kær-Litt