Pressemeddelelser
Publiceret den: 30-04-2018
Mediernes rolle ved skoleskyderi og terror – kommer til at koste liv
Når elever og lærere med dødsangst gemmer sig i et klasselokale, på et toilet eller bag en søjle for ikke at blive opdaget - og skudt - og samtidig ringes op af aviser og nyhedskanaler for et interview om ”hvordan det går”, ”hvad ser du”, ”er du nervøs” – så er det en livsfarlig arbejdsmetode. Denne praksis har allerede kostet liv og vil fortsat være livsfarlig for eleven som ringes op. I værste fald for hele klassen, som ligger musestille i klasseværelset, i håb om at netop ”stilheden” sørger for at de ikke bliver opdaget – og skudt.

Det er det værst tænkelige, men realistiske følge af en journalists opkald til en elevs mobil, som ikke var ”på lydløs”, glemt i skoletasken eller mistet i kaosset.

Nu blev der hverken truet eller løsnet skud i sidste uge hos VUC i Helsingør. Men både journalister, elever, lærere, pårørende og politiets aktionsstyrke oplevede det som en ”skarp” situation.

For nyhedsredaktioner var dette altså et reelt og ”pågående” skoleskyderi, da de begyndte at opspore og ringe til elever, som havde gemt sig på skolen – for at overleve. Det går ikke bare på tværs af myndighedernes anbefalinger, det er et uanstændigt kommercielt fokus – som sætter børns liv i fare.

At Presselogen i sin evaluering af VUC - sagen, vælger at se på en lokal redaktørs manglende ”fakta-tjek”, som selvfølgelig får konsekvenser på sagens udvikling, viser branchens manglende indsigt i selve kernen af udfordringer i denne type trusler.

Pressen er ikke de eneste som bør evaluere sig selv!
Elever og lærere på VUC i Helsingør og landets øvrige skoler fortjener bedre, end en evaluering i ”festtale-variant” med budskab om, at alt gik på skinner. I så fald bør man læne sig op ad myndighedernes og beredskabsfaglige vejledninger, og med dem er man på kollisionskurs.

Uden at gå ind i den konkrete beredskabshåndtering på VUC i Helsingør, så giver de efterfølgende udtalelser fra forskellige hold, et billede af et ”næsten-skyderi” man virkelig kan lære noget af.

Princippet med at hele skolen bliver i sine klasser støttes ikke beredskabsfagligt og heller ikke af myndighederne. Generelle planer får som oftest en modsat effekt, specielt når det tilråder valg som øger faren for elever og lærere.

Aftal og tilpas lokalt, de enkle men livreddende handlingsmønstre, som er faglig forankret i erfaringer fra udenlandske masseskyderier og udmærket implementeret i danske myndigheders råd.

a. FLYGTE - De som kan komme væk fra gerningsmanden - bør evakuere skolen.

b. BARRIKADERE - De som ikke kan komme væk - bør barrikadere sig i et af skolens ”sikre rum”. Det er lokaler udpeget i en risikovurdering, som egnet til at modstå skud og med dør som vanskelig kan sparkes ind.

c. GEMME - Har man ikke et ”sikkert rum” at barrikadere sig i, som ikke alle skoler har nok af, så gemmer man sig så godt man kan.

d. FORSVARE - Nødværge er sidste alternativ. En juridisk ”livline” til at redde eget og elevers liv, som både erfaringer fra udlandet og danske myndigheder anbefaler at være forberedt på (primært lærere og større elever)

Smertelige erfaringer, til gavn for danske elever, fra bla. ugdomslejren Utøya, som blev udsat for et masseskyderi kan læses her: https://www.safesec.dk/mediernes-rolle-ved-skoleskyderi-og-terror-kommer-til-at-koste-liv/
Kontaktperson:
Kim Frederiksen
Telefon: 33 60 41 00
 
Afsender:
SafeSec
Arnold Nielsens Boulevard 66
2650 Hvidovre
 
Filer og billeder
Opret din pressemeddelelse med det samme! Opret pressemeddelelse