Publiceret den: 25-04-2018
Den danskproducerede app BabyGym indeholder 76 motorikøvelser til børn i alderen 0-18 måneder. Øvelserne er professionelt instrueret, så de let kan udføres hjemme eller hvor man har lyst til at lege og lave øvelser.

En undersøgelse fra 2016 (Undersøgelsen Tidligere Indsats, Brodersen og Pedersen) viser at mange babyer er motorisk understimulerede. Derfor er det vigtigt, at man som nybagte forældre, allerede fra babyen er få dage gammel, begynder at lave motorikøvelser. I BabyGym får man nøje udvalgte øvelser til børn i alderen 0-18 måneder. Alle øvelser instrueres i videoer med tale og undertekster, så øvelserne er lette at lære.
BabyGym appen indeholder også 15 træningsøvelser i pakken ”Fars Motion”, hvor barnet indgår i træningsøvelserne til far. Det giver mulighed for sjov og anderledes samvær mellem barn og far. Selv om træningsøvelserne har fokus på motion til far, så kan de også laves af mor, når hun er kommet sig fysisk efter fødslen.

God motorik er vigtig for barnets udvikling
God motorik hos babyen er afgørende for, hvordan babyen kan møde verden og lære. Motorisk skal babyen lære at holde hovedet, koordinere bevægelser, række ud efter ting, holde ting, rulle rundt, kravle og rejse sig op og gå.
God babymotorik er medvirkende til at styrke selvstændigheden og selvværdet hos det enkelte barn og senere, når barnet bliver lidt ældre, så er god motorik med til at give selvtillid. Børnene får også lettere ved at indgå i fysiske aktiviteter hvor bl.a. sociale kompetencer udvikles. Endelig skaber en god motorik hos babyer/børn et godt fundament for den generelle indlæring.
Det har en stor betydning, at man støtter babyens motoriske udvikling bedst muligt.

Småbørnsforældre bruger BabyGym
I løbet af de to første uger har over 700 allerede hentet appen. Ligeledes har BabyGym over 700 følgere på facebook.
Brugerne giver BabyGym 4,7 ud af 5,0 på App Store (bygger på 60 ratings)

Brugere af appen skriver på App Store:
”Perfekt træning. Tydeligt at der står fagpersoner bag. Professionelt indhold, flot design, brugervenlig app med masser af inspiration til øvelser og lege. Motion til far er også et hit. Far til tvillingedrenge på 6 mdr.”

”Gennemtænkt og brugbar app. Virkelig nemt og sjovt at gå til ”BabyGym”. Masser af inspiration til, hvad man kan og må lave med sin baby. App´en bærer præg af høj faglighed. Dejligt med så mange videoer og skønt med speak og undertekster. Det er inspirerende, ad det er forskellige børn og forældre, der medvirker. Vi kommer altid i godt humør, når vi bruger BabyGym hjemme hos os.”

”Lækker app med gode øvelser! Fedt med teori der forklarer øvelsernes virkning og betydning.”

Udviklet af fagfolk
Appen er udviklet af de to professionelle fagpersoner Bettina Steen Schöer og Andreas Schiørring.
Bettina er privatpraktiserende ergoterapeut og videreuddannet inden for børneområdet med bl.a. babymassage. Hun underviser i babygymnastik, holdundervisning og individuelle forløb.
Andreas er Cand. Scient. i idræt fra Aarhus Universitet. Han har også en master i undervisning og læring fra Syddansk Universitet og arbejder som idrætsunderviser.

Links til BabyGym
App Store: https://itunes.apple.com/dk/app/baby-gym/id1292598297
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.babygym
Hjemmeside: http://www.baby-gym.dk/
Facebook: https://www.facebook.com/App.BabyGym/
Instagram: https://www.instagram.com/babygym_app/

Fakta om BabyGym
Den 5. april blev BabyGym appen lanceret.
Appen indeholder 76 motorikøvelser fordelt i fem grupper: 0-3 mdr., 4-7 mdr., 8-12 mdr. og 12+ mdr., samt ”Fars Motion”
Appen vil blive lanceret internationalt i løbet af maj, hvor den kommer på flere sprog. Første sprog vil være engelsk.
Andreas Schiørring
Telefon:51946806