Publiceret den: 25-04-2018
Torsdag den 26. april afholdes den landsdækkende dag mod madspild, Stop Food Waste Day. Hele 65.000 spisende vil kunne lære om kampen mod madspild, når Compass Group Danmarks over 170 personale- og campusrestauranter, cafeer og conveniencebutikker, for første gang, afholder Stop Food Waste Day. Med denne landsomfattende begivenhed tages kampen op mod madspild blandt andet i sammenspil med den førende ekspert på madspild Selina Juul, stifter af Danmarks største bevægelse mod madspild Stop Spild Af Mad.

På Stop Food Waste Day sættes der fokus på madspild; hvad det er og hvordan det kan bekæmpes. Madspild er en globalt anerkendt problematik, hvilket gør kampen mod madspild aktuel og vedkommende for alle – virksomheder, såvel som privatpersoner. Den 26. april handler derfor om at involvere og inspirere op mod 65.000 danskere fra Sønderjylland til Nordsjælland til at tage kampen op mod madspild. På dagen vil de derfor kunne se og høre om madspild, og ikke mindst smage på mad tilberedt med af rester. Bannere, flyers, bordkort og medarbejderne i Compass Group vil informere omkring madspild, og komme med kreative råd til at undgå madspild i hjemmet. Alt fra tips om bananer med ’skønhedspletter’ til brugen af kaffegrums. I udvalgte personale- og campusrestauranter vil madspild fra de spisende selv, blive målt i dagene op til den 26. april og på dagen bliver mængden synliggjort. Ligesom visse restauranter vil donere deres overskudsmad til lokale væresteder.

Direktør og madaktivist: Madspild er relevant for alle
Adm. direktør for Compass Group Danmark, Zanne Burø, fortæller: ”Med Stop Food Waste Day vil vi gerne oplyse, informere og vigtigst af alt, inspirere. Madspild er et emne, som vedrører os alle. Vi har siden 2011 arbejdet målrettet med at nedbringe vores madspild. Den erfaring vil vi gerne dele med vores gæster. Samtidig arbejder vi også hele tiden med at revidere og videreudvikle vores indsats. Og det er her, at vi indgår i dialog med eksperter som Selina Juul.”
Compass Group Danmark har siden 2011 deltaget i Miljø- og Fødevareministeriets partnerskab, Mindre Madspild. Blandt partnerskabets partnere er stifter og bestyrelsesformand for Stop Spild Af Mad, bevægelsen, som satte kampen mod madspild på Danmarks- og verdenskortet. Hun glæder sig over indsatsen:
“Ifølge tal fra Miljø- og Fødevareministeriet genereres der årligt 29.000 ton fra hoteller og restauranter og 31.000 ton fra institutioner og storkøkkener. Det er nogle store tal, og disse tal skal mindskes. Derfor er det glædeligt at Compass Group Danmark, som netop har så stor berøringsflade med flere tusinde danskere, har stort fokus på at forebygge og reducere madspild. Med fortsat fokus både hos storkøkkener og hos deres gæster vil der blive skabt større handling. Det er glædeligt.”

Stop Food Waste Day er et globalt event. I Danmark afholdes det den 26. april, og den 27. april i 30 andre lande, hvor Compass Group er til stede.
Fie Iversen

Compass Group Danmark A/S