Publiceret den: 19-04-2018
Biltema satser stort på jernbanetransport ud fra hensyn til miljøet, derfor kører Biltema-toget nu dagligt.

Fra slutningen af maj vil der hver dag afgå et tog kl. 21.30 fuldt pakket med varer fra Biltemas store lager i Halmstad til varehuse i Norge.

Mere end halvdelen af al transport til Norge kommer derved til at finde sted via jernbane. Det svarer til omkring 80 lastbiler hver uge. CO2-besparelsen herved beregnes til næsten 90 procent eller 5.100 ton CO2 årligt.

Togtransporten mellem lageret i Halmstad og Norge begyndte sidste år som en test. Indledningsvis modtog fem varehuse varer via tog, der afgik et par gange om ugen. Men resultatet af forsøget har været så godt, at det gradvist bliver udvidet. Fra sommeren kommer 31 Biltema-varehuse i Norge til at modtage sine leverancer per tog.

Der findes nu planer for endnu mere transport via jernbane til hele Norden.

Biltemas lager i Halmstad er hjertet i selskabets logistik. Her kommer der fartøjer fra hele verden med produkter, og herfra sendes varer til alle Biltemas 139 varehuse i Norden. Lageret i Halmstad har 440 medarbejdere og 4 store lagerlokaler på 200.000 kvadratmeter.
Jens Stig

Biltema