Publiceret den: 18-04-2018
Mange mennesker med skader og smerter bliver sendt rundt i det etablerede system for at få hjælp, men flere og flere søger efterhånden ud på egen hånd til andre behandlingsformer i håbet om, at finde det der kan hjælpe dem med at blive smertefrie, fordi det etablerede system ikke kan hjælpe dem, eller at det simpelthen tager alt for lang tid.

Af Dorthe Hinze Lund

Finn Kolling fra Aarhus er en af dem der flere gange har søgt hjælp til både kroniske skader og til mere akut opståede løbeskader. Han synes, det er svært, at behandlingen han kan få gennem lægen hos fysioterapeut tager alt for lang tid og sjældent har den virkning, der er behov for.
- Hvorfor bruge ugevis på at blive behandlet for en løbeskade hos fysioterapeuten, når det kan klares på måske bare tre gange med triggerpunkt ”dry needle” behandlig, siger Finn Kolling, der gennem et par år er kommet hos Origo Akupunktur i Skanderborg med forskellige skader.

I dag er Finn kommet til behandling med en gammel skulderskade, som han fik i år 2000, da han på en ferie til San Francisco snublede i et tæppe på en trappe og landede på overarmen på kanten af et trin. Det har gennem årene givet mange gener og i perioder har han haft smerter i arm og skulder som har gjort det svært at stoppe skjorten ned i bukserne bag på.
- Jeg kan rigtigt godt lide Vigdis og Brunos teknik med nålene, fordi det er så konkret. De er superdygtige til at finde triggerpunkterne og jeg mærker næsten ikke nålene, siger Finn og fortsætter; når Bruno rammer triggerpunktet kommer der en lille reaktion fra kroppen, lidt som når en læge banker på dine reflekspunkter. Der kommer kvittering med det samme, det giver det her lille twitch og musklen løsner op.

Bruno Aamo og hustruen Vigdis Lysne, har i mange år arbejdet med triggerpunkt ”dry needle” behandling, som er en helt speciel form for moderne smerteakupunktur. Bruno fortæller; - triggerpunkter er for mange rigtigt svært at forstå, men det er egentlig meget simpelt. Amerikansk forskning fra 50´erne og frem til i dag, viser at triggerpunkter er noget, der dannes i en fysio-kemisk proces inde i en muskel, når den får en eller anden form for skade. Skaden gør at bittesmå muskelfibre trækker sig sammen og derefter bliver punktet hårdt, og der dannes lige som en lille kugle. Man kan vel sige at musklen kommer i en form for chok tilstand og kan så ikke arbejde normalt, før den lige som bliver låst op igen, siger han og fortsætter; - Det er vigtigt at vide, at når der er opstået triggerpunkter i en muskel, kan de ikke fjernes ved hverken træning, strækning, massage eller afspændingsteknikker, men bliver en kronisk tilstand, som gør musklen syg og ude af stand til at fungere på normal vis, siger Bruno Aamo.

Og der er mange, der virkelig har brug for hjælp, efter som hver femte dansker over 18 år har kroniske smerter, hvilket betyder, at de har haft smerter i mere end tre måneder.

Bruno fortæller, at de har rigtig gode resultater med at gøre deres klienter smertefrie, fordi rigtige mange af de smerter folk døjer med skyldes triggerpunkter. – jeg vil tro at cirka 70 procent bliver helt smertefrie og det på ganske få behandlinger. De resterende 30 procent har ofte haft længerevarende problemer, som det tager længere tid at løse. Og dem der ikke giver op for tidligt, får væsentlig mindre smerter og markant bedre livskvalitet.

Finn Kolling smiler og siger; - jeg er aldrig i tvivl mere om, hvor jeg skal gå hen, hvis jeg får skader eller smerter. Her er kontant afregning og smerterne er væk.

www.origoakupunktur.dk

Billedtekster:
Finn Kolling kører fra Århus til Skanderborg for at få hjælp for sine smerter.

Vigdis Lysne og Bruno Aamo
Vignis Lysne