Publiceret den: 10-04-2018
Politikere i Folketingets Sundheds- og ældreudvalg vil i en offentlig høring d. 12. april på Christiansborg undersøge sundhedsrisikoen fra mobilstråling og trådløse netværk. Høringen har længe været undervejs og flere ledende internationale forskere på området er inviteret, men Sundhedsstyrelsen deltager ikke.

Høringen i Folketinget kommer som et direkte resultat af at politikerne på Christiansborg ikke mener, det er klarlagt, hvorvidt stråling fra mobiltelefoni, trådløse netværk m.v. er forbundet med helbredspåvirkninger eller ej.

Folketingets udvalg nævner i sit oplæg til høringen, at flere læger har oplyst, et stigende antal patienter oplever, at strålingen fra mobiltelefoni og trådløse netværk bl.a. giver hovedpine, hukommelses- og koncentrationsbesvær, tinnitus, sitren, rastløshed, uro, søvnbesvær, adfærdsproblemer og demens. I januar 2015 forbød Frankrig endvidere wifi-apparater i børnehaver, og den franske regering har foreslået, at det skal være forbudt for skolebørn at anvende deres mobiltelefoner, mens de er i skole.

Tidspunktet for høringen i folketinget er ekstra aktuelt, da helt nye omfattende studier fra USA og Italien opgraderer kræftrisikoen betydeligt.² Sundhedsstyrelsen har på trods af megen anerkendt udenlandsk forskning ikke villet anerkende, at helbredsskader kan være forårsaget af stråling fra trådløs teknologi. Det er derfor problematisk, at Sundhedsstyrelsen, der varetager funktionen som det eneste beskyttende organ i Danmark i forhold til ikke-ioniserende stråling, ikke er tilstede ved høringen.

EHS-Foreningen har i årevis advaret om sundhedsrisikoen ved overdrevet brug af trådløs teknologi. Formanden for EHS-Foreningen, Christina Mellgren, hilser høringen velkommen.
"Det er på høje tid at politikerne får indsigt i at folkesundheden allerede er truet af den stærkt stigende trådløse stråling i samfundet. Den omfattende brug af trådløs teknologi som mobiltelefoner og Wi-Fi apparater er en tikkende bombe, der kan få alvorlige helbreds konsekvenser for store dele af befolkningen, især børn og unge, hvis ikke der snart gribes ind med en strammere lovgivning på området. Mange mennesker er påvirket af den trådløse stråling overalt, som regel uden at vide det, og dette fænomen vil kun blive værre, hvis ikke der fra myndighedernes side bliver gjort noget. Sundhedsstyrelsen har i årevis afvist omfattende videnskabelige undersøgelser på området, der påviser en betydelig sundhedsrisiko og har ikke udført sit arbejde for at beskytte befolkningen. Vi ser frem til, at høringen i Folketinget nu konkret vil afdække de aktuelle forhold gennem indsigt fra nogle af de førende forskere på området. Den stigende trådløse stråling i samfundet må i dag betegnes som en klar miljøtrussel mod folkesundheden."

EHS-Foreningen har flere sammenfaldende aktiviteter forskellige steder i København samme dag som høringen i Folketinget.
Kl. 8.30-9.30: Hos Sundhedsstyrelsen, Islands Brygge 67, 2300 København. Aflevering
af underskriftsindsamling til Sundhedsstyrelsens Direktør Søren Brostrøm og Enhedschef for Strålebeskyttelse Mette Øhlenschlæger.
kl. 10-12: Nørreport Station. Offentlig måling og demonstration af strålingsniveau med udstyr, som har lydeffekt og stor synlig antenne samt uddeling af flyers til forbipasserende. EHS foreningen http://www.ehsf.dk

Presse/medie kontakt: tirsdag og onsdag formiddag: Christina Funch Mellgren - formand for EHS foreningen tlf 62 25 11 28 Henrik Eiriksson - medlem af EHS foreningen tlf 36 17 34 04 Torsdag: Karin Nørgaard - medlem af EHS foreningen tlf 47 38 41 10 Mail (svarer hurtigt) til: Formidlingskoordinator i EHS Foreningen Pernille Schriver - schriver.ehs@gmail.com
Christina Funch Mellgren, formand
Telefon:62 25 11 28 , evt. SMS 26 24 1799 før kl. 14