Publiceret den: 18-04-2018
Australske viol
- en glædesspreder året rundt

Viola hederacea - med populærnavnet Australsk viol - er en lille skøn viol med hvide og blåviolette viollignende blomster. Den egner sig fortræffeligt som prydplante i både stuen og haven, og trives i både stuetemperatur og de svingende temperaturer udendørs. Australsk viol er vinterhårdfør og en særdeles holdbar plante, som slet ikke kan stoppe med at sætte nye blomster og knopper. Den kan plantes i krukker, i en ampel eller anvendes som bunddække, hvor en enkelt plante i løbet af sommeren kan brede sig over en større flade.
Australsk viol er nem at passe. Den trives bedst på et lyst voksested, gerne i direkte sol. Da planten vokser meget i sommerperioden, skal den vandes hyppigt og helst holdes konstant fugtig. Men det er en hårdfør plante, der kan vandes op igen, selv efter en kraftig udtørring. I sommerens løb gødes planten regelmæssigt.

Familie Violaceae
Navn Viola hederacea
Populærnavn Australsk viol
Vanding Hold pottejorden konstant fugtig, men undlad at overvande.
Gødning Ved hver vanding i vækstperioden iblandes gødning i den doserede mængde.
Placering Ude/inde
Lysbehov Trives bedst i direkte sol.
Oprindelse Oceanien

- - - - - - - -
Gartneriet Tove og Jørgen Hansen er et af Danmarks mindre familiegartneriet beliggende ved Kerteminde på Fyn. Gartneriet dyrker tre hovedkulturer - Scaevola aemula (Fjerblomst), Viola hederacea (Australsk viol) og Soleirolia soleirolii (Husfred) – med et drivhusareal på 5.600 m².
Jens Poulsen
Telefon:+45 40185857