Publiceret den: 03-04-2018
Månedens plante i april
En smuk forårsbebuder
Den elegante akeleje er, med sine smukke pastelfarvede blomster, en rigtig forårsbebuder, der vækker livsglæde både inde og ude. Blandt de allermest populære akelejer er den storblomstrede ’Spring Magic’ og den dobbeltblomstrede ’Winky’ med de meget fyldte blomster i de fineste nostalgiske kontrastfarver.
De smukke akelejer egner sig som tidlige forårsbebuder i en lys, men gerne kølig vindueskarm. De er dog især fantastiske og meget smukke som tidlige krukkeplanter, hvor de med deres utrolige farver varsler forårets komme og samtidig kan byde varmt velkommen i en krukke ved indgangsdøren.
Udover deres skønhed er der yderligere den fordel ved akelejer, at de er fuldt vinterhårdføre. De er derfor perfekte som genbrugsplanter, hvis man efter at have nydt dem inde i boligen planter den ud i natur- eller staudebedet, hvor de så vil blomstre gavmildt hvert forår.

Familie Ranunculaceae
Navn Aquilegia
Populærnavn Japansk akeleje
Vanding Hold pottejorden jævnt fugtig.
Gødning Ca. hver tredje vanding i vækstperioden.
Placering Inde og ude
Lysbehov Trives bedst på en lys placering, men tåler ikke direkte sol.
Oprindelse Asien
Anvendelse Flerårig plante, som fra tidligt forår kan udplantes i haven og er fuld vinterhårdfør.
Sæson Marts-Juni

- - - - -
Gartneriet Pedersen har i flere generationer produceret potteplanter og løgvækster. Drivkraften har fra første færd været en brændende lidenskab og begejstring for ikke kun at producere men også at forædle og videreudvikle planter. Et ønske om at kunne levere sæsonaktuelle varer året rundt gør at gartneriets ‘hovedkultur’ udskiftes jævnligt. Kombinationen af gedigent gartnerhåndværk og en konstant søgen efter nye planter og dyrkningsmetoder er med til at skabe et gartneri i stadig udvikling.
Jens Poulsen
Telefon:+45 40185857