Publiceret den: 22-03-2018
Synes du, at alle danskere skal kunne bo i eget land med deres familie? Ja, naturligvis vil langt de fleste svare på dette spørgsmål. Men i dag er det ikke en selvfølge, at det kan lade sig gøre. Regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har for nylig aftalt nye stramninger på udlændingeområdet, og igen sondres der ikke mellem udenlandske ægtefæller til danske statsborgere og andre grupper af udlændinge.

Løsningen er meget simpel, nemlig at lade de samme regler og betingelser være gældende for danske statsborgere, som der gælder for andre EU-borgere. Som det er nu, har en tysker eller rumæner bedre muligheder for at bo i Danmark med sin udenlandske familie end en dansk statsborger, der hele livet har bidraget til fællesskabet. Og tilsvarende har en dansk statsborger bedre muligheder for at bo med sin familie i Tyskland eller Rumænien end i Danmark.

Dette giver ingen mening, og derfor er vi en gruppe danske statsborgere, der arbejder som frivillige i interesseorganisationen Ægteskab Uden Grænser, der har fremsat et borgerforslag med det indhold, at Danske statsborgere skal kunne bo i Danmark med deres familie på samme vilkår som andre EU-borgere. For at forslaget kan blive behandlet i Folketinget, skal det opnå 50.000 underskrifter inden 180 dage.

Forslaget kan findes på følgende link: https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00604
Kim Pedersen Nyberg

Ægteskab Uden Grænser