Publiceret den: 12-03-2018
Copenhagen Nanosystems lancerer verdens første plastikbeholder med nanoteknologi. I stedet for dyre instrumenter kan væsker nu analyseres på sekunder med billig og genbrugelig plastikbeholder.

Efter kun to års produktudvikling er dansk startup i Lyngby klar med højteknologisk plastikbeholder, der kan måle på mange typer væsker og hjælpe industrien med at lave eksempelvis kvalitetskontrol på deres produkter. Det første produkt, NanoCuvette™ One til koncentrationsmålinger af blandt andet proteiner, lanceres i dag på det nordiske marked.

- Vi kan designe den fotoniske nanokrystal i overfladen af plastikken til at måle mange parametre på samme tid. Om få år kan forbrugeren selv tjekke om æblejuicen eller postevandet er forurenet med pesticider, udtaler Adm. direktør ph.d. Emil Højlund-Nielsen, Copenhagen Nanosystems.

Industrien ser nye muligheder
Novozymes i Søborg har testet beholderne, som også kaldes kuvetter i fagsprog og de ser nye muligheder indenfor produktdemonstrationer, uddannelse og forskning.
- Det kan give nye muligheder for at gå ud til kunder og vise hvad vores produkter kan gøre for dem uden at skulle have hele laboratoriet med, siger Science Manager Gernot Abel, Novozymes.

Distribution og support er på plads
Plastikbeholderne bliver distribueret til gymnasier, universiteter og industrien via Hounisen Laboratorieudstyr i Stilling udenfor Skanderborg, som har mere end 40 års erfaring i branchen og i dag sender 27.000 pakker om året.
- Vores samarbejde med Copenhagen Nanosystems gør, at vi kan revolutionere kuvetteformatet og tilbyde en ny og innovativ løsning til vores kunder, der både sparer tid og giver mere pålidelige resultater, udtaler Adm. direktør Jan Locher, Hounisen Laboratorieudstyr.

Om få år kan alle lave laboratorieundersøgelser
Nanoteknologien kan masseproduceres i plastik og det giver håb for at laboratorieanalyser i fremtiden kan bredes ud til almindelige borgere i samfundet.
- I dag er universiteter og industrien tvunget til at købe dyre og langsomme instrumenter for at kunne lave forskning og kvalitetskontrol. Fremover kan analysen laves på sekunder uden avancerede instrumenter – og om få år kan forbrugerne selv måle pesticider og farlige bakterier med kameraet i en mobiltelefon og lidt plastik, slutter Emil Højlund-Nielsen.

Kontaktinformation
Adm. direktør ph.d. Emil Højlund-Nielsen, Copenhagen Nanosystems ApS, 36 99 27 46, emiho@cphnano.com
Adm. direktør Jan Locher, Hounisen Laboratorieudstyr A/S, 87 40 02 31, jan@hounisen.com
Emil Højlund-Nielsen