Publiceret den: 07-03-2018
Ønsket om styrkelse af organisationen samt vækst og øgede markedsandele Worldwide har i mange år været i hovedfokus for de to direktører og ejere, Gunnar Lassen og Claus Aabo Andersen for hhv. virksomhederne Ideal Line og E. Aabo Andersen i hhv. Faaborg og Svendborg på Sydfyn.
Derfor har de to parter nu besluttet at slå virksomhederne sammen og udnytte den synergieffekt, som de begge kan se i en sammenlægning. Begge virksomheder fremstiller overfladebehandlingsanlæg til typisk jern- og metalindustrien. Ideals styrke er at levere større overfladebehandlingsanlæg baseret på koncepter med høj grad af egen fremstilling, mens Aabo er gode til at udvikle specialanlæg, hvor en stor del købes ind hos underleverandører. På det skandinaviske marked er de to virksomheder på nogle områder konkurrenter, mens de på eksporten til det øvrige Europa og resten af verden er stærke på forskellige markeder.
”Da jeg igennem længere tid havde overvejet, hvordan jeg kunne udvikle virksomheden på et stærkt globaliseret marked, var et partnerskab én mulighed for at styrke vort firma. Da jeg i disse overvejelser blev opmærksom på, at Claus Aabo havde ansat ny direktør, tænkte jeg, at han nok havde de samme tanker. Jeg kontaktede ham derfor. Vi havde nogle gode samtaler, hvor vi begge kunne se det som en god mulighed for at fremtidssikre hver vor virksomhed, som jo er vores hjerteblod,” udtaler Ideal Lines mangeårige direktør og ejer Gunnar Lassen.
I Svendborg sidder Claus Aabo Andersen og glæder sig over den nye konstellation. ”Jeg ansatte Per R. Rasmussen som ny direktør i november. Gunnar ringede dagen efter, og spurgte om ikke vi skulle gøre noget sammen. Siden er det gået rigtig stærkt. Jeg har hele tiden ønsket at arbejde med salg og udvikling, og det skal jeg fortsat i den nye konstellation, hvor jeg som key account sammen med Gunnar som salgsansvarlig skal drive salget i vejret i den store verden. Det glæder jeg mig rigtig meget til”.
Industri Udvikling og Christian Cordsen investerer i det nye selskab, så det samlet kommer til at bestå af fire ejere. Direktør for det nye selskab og den nye struktur bliver Per R. Rasmussen, som har god erfaring med at skabe synergi ved M&A.
Målet for det nye selskab er gennem en styrket organisation at fortsætte opbygningen af de gode resultater, der i forvejen er tilstede. Dette sikrer samtidig en betydelig styrket tilgang til kunderne Worldwide.
”Der ligger rigtig mange spændende salgsprojekter og vækstmuligheder i pipelinen hos Ideal og Aabo”, udtaler direktør Per R. Rasmussen. ”Jeg ser frem til at skulle lede de mange interessante potentialer og synergier, der helt sikkert kommer ud af at bringe de mange dygtige medarbejdere sammen i en stærkere og bredere organisering.
Christian Cordsen, som bliver medejer af selskabet har stort kendskab til markedet, bl.a. gennem sin tid hos Agramkow. ”Jeg ser Aabo og Ideal som to spændende virksomheder, der sammen kan skabe noget endnu større og unikt. Jeg har stor respekt for det arbejde Gunnar Lassen og Claus Aabo Andersen har gjort i deres respektive virksomheder. Jeg glæder mig til samarbejdet, ” udtaler Christian Cordsen.
Industri Udviklings direktør Dan Højgaard Jensen har været primus motor på at få konstellationen kørt i mål. ”Det har været et par hektiske måneder, hvor jeg har fået et rigtig godt indtryk af den gode kemi imellem Gunnar Lassen og Claus Aabo Andersen. Det er to solide selskaber, hvor den gode kemi og gode dialog har været kraftigt medvirkende til, at Industri Udvikling sammen med Christian Cordsen investerer i det nye selskab,” siger Dan Højgaard Jensen.

Nyheden bliver i dag delt med medarbejderne i hhv. Faaborg-Vester Åby og i Svendborg. De kan glæde sig over, at produktionen og fremstillingen af overfladebehandlingsanlæg fortsætter på begge lokationer, og at begge brands opretholdes under det fælles moderselskab.

______________________________
Per R. Rasmussen, adm. direktør