Publiceret den: 05-03-2018
Kræsne DR-løver kunne ikke se potentialet - har solgt 50.000 eksemplarer på et år
Løverne i DR’s iværksætterprogram ”Løvens Hule” takkede nej til at investere. Men kunderne har i den grad takket ja. På et år har Sanimaid solgt flere end 50.000 hygiejniske toiletbørster og vundet en global innovationspris for årets bedste rengøringsprodukt.

Hvem vil ikke gerne være en del af en iværksættersucces? Løverne i tv-programmet ”Løvens Hule” lod byttet gå, da Sanimaid præsenterede sin hygiejniske og funktionelle toiletbørste og takkede nej til at investere i firmaet. Siden er det kun gået en vej for Sanimaid, der har international succes og sidste år vandt den prestigefulde pris Global Innovation Award for bedste rengøringsprodukt ved et stort show i Chicago.

- Vi har solgt flere end 50.000 eksemplarer og er gået globalt på et år. Det har overgået mine vildeste forventninger, at det er gået så hurtigt, og så ovenikøbet kun med egne midler. Vores succes stopper dog ikke her. I år sælger vi 150.000 eksemplarer, og inden for ganske få år sælger vi en million toiletbørster om året, spår direktør i Sanimaid Stig Brammer Knudsen.

I dag sælges Sanimaids toiletbørster i USA, Tyskland, England, Frankrig, Schweiz og Skandinavien og nye markeder forventes allerede i år. Det er jo ret vildt på så kort tid påpeger Stig.

I Danmark kan Sanimaids toiletbørste blandt andet købes i detailkæder som Silvan, Bilka, Bauhaus, samt B2B til hoteller og kontorer.

Rengøringsdronning kunne ikke se potentialet
En færdigudviklet og patenteret opfindelse i udviklingsfasen med stort potentiale var ikke nok til at overbevise løverne om, at de skulle investere, da Stig Brammer Knudsen og Sanimaid deltog i seneste sæson af ”Løvens Hule” i slutningen af 2016.

- Det kom bag på mig, at løverne ikke kunne se potentialet i vores toiletbørste. Jeg synes især, at det er utroligt, at Birgit Aaby med sin baggrund som rengøringsdronning ikke kunne se mulighederne i vores fantastiske produkt. Måske er toiletbørster bare ikke sexet nok for løverne, selvom de fleste kan se det smarte i vores opfindelse, siger Stig Brammer Knudsen

- Vores succes er beviset på, at det kan lade sig gøre, selv når eksperterne ikke tror på idéen. Mit budskab til andre deltagere, der fået nej til investering i ”Løvens Hule”, og andre iværksættere er at tro på dig selv og din idé. Henry Fords kunder havde fået en hurtigere hest, hvis han havde lyttet til sine kunder, men de fik som bekendt en bil, siger Sanimaid-direktøren med et smil.

Løverne bør tage større risiko
I dag er Stig Brammer Knudsen kritisk over for konceptet ”Løvens Hule”, og idémanden bag den succesfulde toiletbørste savner, at løverne tager chancen med firmaer, der har produkter i idéfasen.

- Jeg har fulgt med i den nye sæson af ”Løvens Hule”, og det minder mere om reality-tv end om et program, der støtter iværksætteri. Et typisk spørgsmål fra løverne er: Hvor mange har I solgt? Det viser meget godt, at de går efter etablerede virksomheder, der allerede har vist sit værd. Løverne burde tage større risiko og se på den gode idé, samt potentialet og mindre på om idéen allerede har bevist sit potentiale. Det er jo selve essensen i programmets koncept, siger Stig Brammer Knudsen.
stig knudsen

sanimaid ApS