Publiceret den: 12-02-2018
Sexlegetøj
I den største undersøgelse, der er gennemført om danskernes sexliv, med 2000 repræsentativt udvalgte danskere, er et af temaerne ”Danskernes brug af sexlegetøj”. www.belugi.dk præsenterer her resultaterne, der fortæller om danskernes indkøb og brug af sexlegetøj.

4 ud af 10 danskere køber sexlegetøj
42% af danskernes køber sexlegetøj og ca. 10% køber sexlegetøj minimum én gang hver tredje måned. Der ses ingen signifikante forskelle på mænd og kvinder. Derimod ses det, at det især af den yngre del af befolkningen køber meget sexlegetøj. Blandt de 18 – 30 årige køber 20% sexlegetøj mindst hver 3. måned, blandt de 31 – 50 årige er det 10% og blandt de 51+ årige er dette tal kun 1%, der køber sexlegetøj mindst hver 3. måned.

Længden af parforholdet har også signifikant indflydelse på, hvor ofte man sexlegetøj. Blandt de nyforelskede, der har været sammen i 0 – 1 år, køber 32% sexlegetøj minimum hver 3. måned, hvorimod det kun er 5% af dem, der har været i parforhold i 6+ år.

Vibratoren er kommet for at blive!
Det mest solgte produkt i de danske sexshops er en vibrator. 43% af den danske kunder i sexshops har købt en vibrator. Og her er der naturligvis stor forskel på mænd og kvinder.

Således har 52% af kvinderne købt en vibrator og kun 35% af de danske mænd. Umiddelbart skulle man tro, at det især er single kvinder, der køber vibratorer, men det viser sig, at både singler og personer i parforhold er lige tilbøjelige til at købe vibratorer.

Ud over vibratorer køber danskerne hovedsageligt glidecreme (32%), dildo uden vibrationer (32%), massageolie/massagelys (20%), frækt undertøj (18%), penisring (15%) og butt-plugs (15%).

Bondage for alle
Kigger vi på den gruppe af produkter, der hører ind under kategorien bondage, ser vi, at over halvdelen af kunderne i de danske sexshops køber bondage produkter. Det er også hvad vi selv oplever hos www.belugi.dk fortæller Mik S. Oddershede. Produkter til blid bondage er populære som aldrig før. Vores kunder køber masser af bondage produkter, måske på grund af Fifty Shades of Grey bølgen. Og med den nye film Fifty Shades Freed, der har premiere den 8. februar vil vi sikkert igen se en stigning i antallet solgte produkter indenfor blid bondage. Så vi kan roligt sige, at bondage er virkelig blevet et produkt for alle, fortæller Mik S. Oddershede.

Danskerne vil helst købe deres sexlegetøj online
Klart den største del af danskerne foretrækker at handle online, når de køber sexlegetøj. Således svarer 40%, at online butikker er deres foretrukne sted at handle. 23% vil helst handle i en fysisk butik og 29% foretrækker både at handle online og i en fysisk butik.
Der ses ingen forskelle på resultaterne på køn eller alder, så online butikkerne henvender sig generelt til alle danskere.

Yderligere information:
Grafikker til pressen udarbejdes gratis efter aftale. Større indslag med uddybende spørgsmål til TV/Print/web kan ligeledes aftales. Email til Mik Oddershede på mso@belugi.dk eller ring 22339470.

Sexolog Marie Oddershede kommenterer gerne på resultaterne. Skriv til mo@belugi.dk eller ring 30329881 for at aftale nærmere.

Læs mere på: https://www.belugi.dk/maries-blog

Om undersøgelsen
I den største danske undersøgelse om danskernes seksualitet, kan vi nu løfte sløret for hvordan vores sexvaner forholder sig. Det er nordens største sexlegetøjsbutik www.belugi.dk, der har gennemført en undersøgelse repræsentativt blandt 2000 danskere, for at afdække adfærd og holdning indenfor seksuel aktivitet, onani, seksuelle fantasier, singleliv, krop og følelser samt sexlegetøj. Disse udkommer som følger
- Seksuel aktivitet (Udkom30. oktober 2017, www.belugi.dk/maries-blog)
- Onani (Udkom 8. oktober 2017, www.belugi.dk/maries-blog)
- Seksuelle fantasier (Udkom 21. november 2017, www.belugi.dk/maries-blog)
- Singleliv (Udkom 6. december 2017, www.belugi.dk/maries-blog)
- Krop, følelser og sex (Udkom 10. januar 2018, www.belugi.dk/maries-blog)
- Sexlegetøj (Denne)

Om undersøgelsen
Kilde: www.belugi.dk
Undersøgelsens navn: DANSKERNES SEXLIV 2017/18
Målgruppe: 18+ år repræsentativt på køn, alder og geografi.
Stikprøve : 2000 personer
Usikkerhed: Den maksimale usikkerhed på hovedresultater andrager +/- 2,19%-point med et 95% konfidensinterval.
Område: I første omgang er denne undersøgelse gennemført i Danmark. Der gennemføres en identisk undersøgelse i Sverige, Norge og Finland i foråret 2018.
Dato for dataindsamling: Oktober 2017
Dataindsamling: Bilendi A/S
Dataanalyse: Mik S. Oddershede, e-mail mso@belugi.dk, telefon +45 22339470.

Formål med undersøgelsen:
Formålet med denne undersøgelse er, at afdække danskernes sexliv. Herunder seksuel aktivitet, onani, seksuelle fantasier, singleliv, krop og følelser samt brugen af sexlegetøj. Undersøgelsen gennemføres for at rette fokus på danskernes seksuelle holdninger og adfærd, hvad er myter og hvad er fakta? I vores daglige arbejde med salg af sexlegetøj har vi formodninger om danskernes sexliv, men vi mangler ofte fakta. Vi besluttede, at vi ville have nogle faktuelle tal at forholde os til, når vi diskuterer danskernes sexliv.

Endvidere vil sexolog Marie Oddershede anvende resultaterne, når hun skriver indlæg på Maries Blog https://www.belugi.dk/maries-blog. Resultaterne skal understøtte hendes viden om sex og seksualitet og således være grundlag for en masse spændende artikler og bidrag til samfundsdebatten.

Resultaterne stilles til rådighed for en række dagblade og TV, da www.belugi.dk mener, at undersøgelsen afdækker og understøtter kendt og mindre kendt viden om danskernes sexliv, der endnu ikke er dokumenteret i så stor en undersøgelse. Grundet stikprøvestørrelse, -sammensætning og validitet kan vi nu præsentere Danskernes Sexliv 2017/18. Resultaterne vil løbende blive fremsendt til pressen, efterhånden som de bliver databehandlet og bearbejdet. Se endvidere plan for udgivelse.

Vi er bevidste om, at Aalborg Universitet og Statens Seruminstitut planlægger en stor dansk undersøgelse om sammenhængen mellem danskernes seksualitet og sundhed og sygdom. Den imødeser vi også med stor spænding, for hos Belugi er overbeviste om, at der er en positiv sammenhæng mellem sex og sundhed!

Adgang til datamateriale for presse og forskere
Når samtlige resultater er blevet behandlet, stilles datamaterialet til rådighed i sin fulde form for pressen og forskere. Både i form af tabeller i Microsoft Excel og i form af datamateriale i SPSS. Den store stikprøve gør det muligt, at konkludere på mange specielle målgrupper. For at få adgang til materialet, skal du sende en mail til support@belugi.dk og præciserer, om du ønsker tabeller i Microsoft Excel og/eller data i SPSS. Husk altid at angive www.belugi.dk som kilde, hvis du anvender datamaterialet!
Mik S. Oddershede

Belugi A/S