Publiceret den: 02-11-2017
Familien Grønhøj Aulbjerg fra Hadsten er godt tilfredse med, at de kontaktede Jydsk Tagteknik for at få en vurdering af deres tag. De har sparet ca. 80.000 kr. og har nu et tag, der kan holde i mindst 10 år mere.

Iflg. Dansk Byggeri Tagmalerforening, kan et tag af fiberarmerede cementtagplader, der er 30-40 år, holde 10-15 år mere, hvis det renoveres, males og efterfølgende vedligeholdes. ”Vi ser ofte, at kunderne ender med en tagrenovering i stedet for en udskiftning af hele taget, når vi får en fagmand til at vurdere det. Taget kan se slidt og kedeligt ud, med alger og mosbegroninger, men det kan ofte renoveres og spare kunden for store penge og samtidig fremstå pænt og vedligeholdt, når det er færdigmalet” siger konsulent i Dansk Byggeri, Henrik Bau.

Tilfreds bygherre

Karin Aulbjerg, som er ejer af huset i Hadsten udtaler: ”Vi er meget tilfredse med resultatet. Det ligner næsten et nyt tag, og vi har sparet 80.000 kr. i forhold til at skifte hele taget. Det var samtidig hurtigt, at få lavet. Først rensede de det, og så stod det en periode, hvorefter det blev malet 2 gange, og nu er det færdigt.”

Forsikringen dækker når taget er vedligeholdt

”Det er en god ide at vedligeholde sit tag. For det første holder taget meget længere, og for det andet dækker forsikringen typisk skader på taget, når det er vedligeholdt. Hvis man vælger et medlem af Dansk Byggeri Tagmalerforening, er man garanteret den rette ekspertise og baggrund til at vurdere taget. Samtidig er virksomheden dækket af BYG Garanti, som giver sikkerhed i tilfælde af fejl og mangler” fortsætter Henrik Bau.

35 års erfaringer

Dansk Byggeri Tagmalerforening har iværksat et projektarbejde, der har opsamlet de erfaringer, medlemmerne har haft med tagrenoveringer igennem 35 år. Projektarbejdet er lavet i samarbejde med ekstern bygningsrådgiver Jørgen Staal Pedersen, som har en fortid hos blandt andre Teknologisk Institut og AkzoNobel. Projektarbejdet har resulteret i at Tagmalerforeningen har udgivet et Erfaringsblad, som kan ses på Dansk Byggeri Tagmalerforenings hjemmeside.

”Tagets levetid kan uden tvivl forlænges,med 10-15 år, inden en udskiftning er nødvendig, hvis renoveringen udføres i tide,” udtaler ekstern rådgiver Jørgen Staal Pedersen.” Den Maling, der anvendes til renoveringen, har en holdbarhed på mindst 10 år, inden den er nedbrudt af vejrligets
påvirkninger. Det betyder at taget er beskyttet så længe malingen er intakt,” fastslår Jørgen Staal Pedersen
Henrik Bau
Telefon:72 16 01 62 og mobil 51 23 16 80