Publiceret den: 31-10-2017
Kun to år efter at have startet virksomheden Cool MTB fra hjemmeadressen i Farum stod ejerne, Pia og Sune, med et dilemma, der ofte rammer små iværksættere uden en stor investor i ryggen:
Det gik rigtig godt med salget af MTB-tilbehør til de krævende, stil- og kvalitetsbevidste MTB-ryttere, men pladsbehovet oversteg efterhånden langt de kvadratmeter, der var til rådighed på privatadressen. Drømmen om mere lagerplads og større showroom krævede finansiering – og hvad gør man så?

Alternativ med ekstra gevinst
Løsningen blev at prøve noget helt nyt, nemlig crowdlending, hvor man via en låneplatform kan låne penge af mange små investorer. Det har været en overraskende positiv oplevelse. Ikke blot fordi det lykkedes at finansiere flytningen fra privaten til nye og større professionelle rammer i Farum Erhvervspark, men også fordi selve crowdlending-processen gav iværksætterne en følelse af anerkendelse, som et banklån ikke ville have givet dem:

”Det var overraskende at opleve, hvor mange penge der kom ind i løbet af meget kort tid. Det var forholdsvist små beløb, men det betød jo, at der var rigtig mange mennesker derude, som syntes godt om vores forretningskoncept og gerne ville investere i os. Nogle havde vi endda en dialog med – de henvendte sig til os pr. mail med nogle spørgsmål, som vi så kunne svare på – og derefter så vi, at de investerede et beløb. Det var virkelig en oplevelse af, at mange mennesker troede på os, og det gav et uventet plus udover det, at vi fik opfyldt vores ønsker i forhold til at kunne flytte butikken”, fortæller Pia Olander, der står for virksomhedens daglige drift og tager sig af webshoppen.

Let at komme igang
”Vi havde godt hørt om crowdfunding, men tænkte ikke på det som en oplagt mulighed for private kommercielle virksomheder som vores. Men hos Lendino pegede Andreas netop på crowdlending, og det viste sig jo at være en rigtig god måde for os”, fortæller Pia Olander fra Cool MTB. ”Det har været en rigtig god model for udviklingen af Cool MTB – og positivt for os, som ejere. Det var faktisk også ret nemt: vi oprettede en låneansøgning online, som blev kreditvurderet og godkendt af Lendino. Derefter blev lånet udbudt på Lendinos lånemarked, som har over 1.300 aktive långivere - og vores lån blev så finansieret af 180 långivere. Og det tog kun 13 dage!”

Om CoolMTB:
Cool MTB er beliggende i Farum Erhvervspark. Herfra sælger virksomheden kvalitetsudstyr til mountainbike-ryttere i Danmark og Norden. Ejerne kører selv MTB og startede virksomheden i 2015, da de oplevede, at de selv var nødt til at importere størstedelen af det udstyr, de var interesserede i. Samtidig savnede de at kunne handle udstyr et sted, hvor betjeningen var på dansk og hvor man handlede med andre MTB-entusiaster.
For yderligere information: Kontakt CoolMTB v/ Pia Olander og Sune Hansen, tlf. 42 308 380, www.coolmtb.dk

For mere information om lånet og Lendino: Kontakt Andreas Helgason Rex, CMO & Partner i Lendino A/S, tlf. 51 35 31 11, mail: andreas@lendino.dk

Om Lendino:
Lendino A/S blev stiftet i begyndelsen af 2014 med en vision om at sikre nemmere og billigere erhvervslån til danske virksomheder og samtidig levere en attraktiv investeringsmulighed for private og professionelle investorer. Lendino har formidlet mere end 65 mio. kr. i erhvervslån.

Lendino formidlede Nordens første crowdfundede erhvervslån til Retap, som designer bæredygtige vandflasker. Lånet på 200.000 kr. finansierede Retaps ambitiøse planer om ekspansion til det amerikanske marked.

Om Crowdlending:
Lendino vurderer, at det danske marked for crowdlending bliver et seriøst alternativ til konventionel finansiering inden for en kort årrække, især hvis det danske marked fortsat følger den globale trend. Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er crowdlending det største område inden for crowdfunding både globalt og i Danmark. Globalt blev der gennem crowdfunding rejst 34,4 mia. dollars i 2015, hvoraf crowdlending udgjorde 73%.

Det danske crowdfundingmarked er derimod delt næsten ligeligt mellem crowdlending og belønningscrowdfunding: I 2016 blev der i Danmark rejst ca. 60 mio. kr. gennem crowdlending og 50 mio. kr. gennem belønningscrowdfunding. Årsagen til den lige fordeling kan blandt andet findes i de mange danske belønningsprojekter, der finansieres på internationale crowdfundingplatforme som Kickstarter og Indiegogo.
Andreas Helgason Rex

LENDINO A/S