Publiceret den: 30-08-2017
Iværksættere og andre små virksomheder optager i højere grad erhvervslån gennem crowdlending. Ifølge FSR - Danske Revisorer går små og mellemstore virksomheder uden om banken og søger finansiering enten hos familie og venner eller gennem crowdlending. En af dem, der valgte crowdlending og derved blev lån nr. 200 hos Lendino, er City Bike Nord.

Udlejningscykler med Donkey Bike teknologi finansieret ved hjælp af crowdlending
En af de virksomheder, der har opnået et erhvervslån gennem crowdlending, er City Bike Nord i Frederikshavn. De fik et lån på 200.000 kr. finansieret denne sommer og blev dermed lån nummer 200 hos Lendino.

City Bike Nord er en socialøkonomisk virksomhed, der ansætter fleksjobbere og andre medarbejdere på kanten af arbejdsmarkedet til at tage sig af deres udlejningscykler i Frederikshavn og Strandby. Cyklerne er udstyret med et Donkey Bike Kit, hvilket betyder, at cyklerne kan lejes via en app døgnet rundt.

De 200.000 kr. bliver brugt til indkøb af 80 udlejningscykler fra Holland. Projektet blev lagt på Lendinos lånemarked og allerede efter én dag havde 120 långivere finansieret lånet.

“Min oplevelse som kunde gennem Lendino kan jeg kun varmt anbefale,” fastslår Rasmus Vestergaard Pedersen, direktør for City Bike Nord. “Er du træt af at sidde i lange møder med din bank og slås om renten, så synes jeg Lendino er en yderst attraktiv spiller på markedet. Stod jeg en anden dag og manglede finansiering til et projekt, ville jeg ikke engang overveje min bank men tage direkte fat i min kontakt og gode rådgiver Andreas hos Lendino.”

Vokseværk i den danske crowdlendingsektor
Crowdlending i Danmark er i vækst. Det mærker crowdlendingvirksomheden Lendino, der udover at kunne fejre lån nr. 200 også udvider og flytter til nye lokaler hos Copenhagen Fintech Lab. Siden starten i 2014 har Lendino hjulpet mange små og mellemstore virksomheder med finansiering af deres projekter. Nogle af lånene opstår på baggrund af en afvisning i banken, men flere og flere vælger fra starten at gå helt uden om traditionel finansiering og i stedet ansøge om et erhvervslån gennem crowdlending.

“Crowdlending er absolut ikke kun for dem, der bliver afvist i banken. Mange af vores kunder vælger os baseret på vores konkurrencedygtige renter og nemme ansøgningsproces,” fortæller Esben Bistrup Halvorsen, CEO og partner i Lendino. “Ansøgningen foregår online, sagen bliver behandlet inden for få dage, og de fleste af vores lån er fuldtegnede efter kort tid på vores lånemarked. Det er en hurtig måde at få finansieret et projekt på.”

Crowden deler risikoen
Et erhvervslån hos Lendino bliver finansieret af crowden - en gruppe långivere bestående af både private og virksomheder, der investerer i et projekt og får renter på deres investering. Risikoen bliver således spredt ud på mange små investorer frem for på en enkelt stor investor.

“For flere af vores kunder er det et ekstra plus, at de renter, som de betaler, går til crowden i stedet for til banken. Det er lidt sjovere at vide, at renten går til Peter Jensens ferieopsparing end i lommerne på de store banker.”

Om Lendino:
Lendino A/S blev stiftet i begyndelsen af 2014 med en vision om at sikre nemmere og billigere erhvervslån til etablerede virksomheder og samtidig levere en attraktiv investeringsmulighed for private og professionelle investorer. Lendino har formidlet mere end 60.000.000 kr. i erhvervslån.

Lendino formidlede det første nordiske crowdlending-lån nogensinde til Retap ApS, som designer bæredygtige vandflasker. Lånet på 200.000 kr. finansierede Retap ApS’ ambitiøse planer om ekspansion til det amerikanske marked.

Om Crowdlending:
Lendino vurderer, at det danske marked for crowdlending bliver et seriøst alternativ til konventionel finansiering inden for en kort årrække, især hvis det danske marked fortsat følger den globale trend. Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er crowdlending det største område inden for crowdfunding både globalt og i Danmark. Globalt blev der gennem crowdfunding rejst 34,4 mia. dollars i 2015, hvoraf crowdlending udgjorde 73%. Det danske crowdfundingmarked er derimod delt næsten ligeligt mellem crowdlending og reward-crowdfunding: i 2016 blev der i Danmark rejst ca. 60 mio. kr. gennem crowdlending og 50 mio. kr. gennem reward-crowdfunding. Årsagen til den lige fordeling kan blandt andet findes i de mange danske reward-projekter, der finansieres på internationale crowdfundingplatforme som Kickstarter og Indiegogo.

For mere information omkring Lendino:
Esben Bistrup Halvorsen, adm. direktør i Lendino A/S
Telefon: 23 74 20 26, mail: esben@lendino.dk

For mere information omkring City Bike Nord:
Rasmus Vestergaard Pedersen, direktør i City Bike Nord ApS
Telefon: 60 13 00 07, mail: rasmus@minbikeshop.dk