Publiceret den: 21-08-2017
Bor dine ældre pårørende alene? Hvad sker der, hvis de falder eller besvimer? Hvem finder dem? Og hvornår? En app kan sikre, at du og andre får besked, hvis uheldet er ude.
Ifølge Danmarks statistik bor 547.298 medborgere over 57 år alene. Og selv om de er raske og rørige, kan de nemt komme ud for et uheld derhjemme, ude i haven eller når de går på indkøb. Det kan være så dramatisk, at de besvimer, falder ned af en trappe, får en blodprop eller falder over et dørtrin og er ude af stand til selv at kalde efter hjælp.
Uanset årsagen, er vedkommende alene og hjælpeløs.
Men nu er det muligt for jer familiemedlemmer, naboer eller venner at hjælpe den ældre døgnet rundt - selv når den ældre er ude af stand til at røre sig.
Det eneste, det kræver, er at den ældre har en mobiltelefon, som bliver knyttet til en personlig ”vagtcentral”, hvor I familiemedlemmer er kontakterne. En løsning, der er udviklet af en sygeplejerske i samarbejde med it-eksperter hos firmaet AtriumGuard.
Så nemt er det at komme i gang
Gå ind på PipipCare.com. Her opretter I den ældre som Hovedprofil og de personer, som skal være i netværket. Herefter vælger I de tidspunkter, hvor den ældres telefon skal reagere på et Pip fra PipipCare. Og til sidst installerer I appen PipipCare på hver jeres egne telefoner og på den ældres.

Nu skal den ældre så blot svare på de Pip, som kommer på de valgte tidspunkter. Svaret består blot i at trykke et sted på skærmen. Hvis I ikke modtager et svar som planlagt, får hele netværket en alarm, om at den ældre har undladt at reagere. Du, som tager ansvaret, kan så reagere på den manglende reaktion. De andre i netværket varsles automatisk om, at du har taget affære.
Med andre ord, hvis blot der er mobildækning, kan I fremover beskytte og hjælpe den ældre. På PipipCare.com kan I finde videoer, som fortæller om installation, opsætning og frem for alt om, hvordan appen PipipCare hjælper jer med at passe på jeres ældre.
Yderligere funktioner
I, som er i netværket, får en påmindelse hvis PipipCare har været uden kontakt til hovedprofilens telefon i tre timer. Alarmen fra den ældres telefon viser koordinater, som I kan overføre til f.eks. Google Maps, så I har styr på, hvor den ældre befinder sig. Hvis den ældres telefon er ved at løbe tør for strøm, får alle i netværket besked og kan ringe den ældre op med en smilende påmindelse.
Billedtekst: Falder den ældre om og er uden bevidsthed, får du automatisk en alarm.
Kim Gabrielsen

AtriumGuard