Publiceret den: 14-08-2017
Ved en utrolig spændende og smuk konkurrence i Musikhuset i Helsinki vandt det danske landshold i blomsterkunst det Nordiske Mesterskab. Siden 2011 har Danmark ligget i top i Skandinavien, og den position blev cementeret med en suveræn sejr foran Sverige, Norge og Finland.

Det danske landshold, der består af Louise Graakjær, ’Acacia’ i Skjern, Kristine L. Gudiksen, ’Iris Blomster’ i Fredericia, Jonas Jensen, ’Jonas Jensen Blomsterdesign’ i Aalborg og Annie Ladefoged, ’Tørring Blomster i Tørring skulle i kampen om mesterskabet udføre fire opgaver. Opgaverne blev først offentliggjort dagen før konkurrencen, og så var det op til holdet at fordele opgaverne imellem sig og i samarbejde forberede den endelige udførelse. De fire landshold fik alle udleveret samme blomster og dekorationsmaterialer til hver af de fire opgaver, som omfattede en lysekrone, en blomstervæg, et roterende plantearrangement og udsmykning af en meget stor skål.
Opgaverne stillede store krav til deltagernes kreativitet. Jonas Jensen lagde ud med at skabe en blomsterlysekrone, Annie Ladefoged stod for blomstervæggen, Kristine Lyngsaa Gudiksen udførte plantearrangementet, mens Louise Graakjær sluttede af med at forvandle en kæmpeskål til en blomstrende have af blomster. Hver opgave blev bedømt af en dommergruppe af uddannede dommere og efter sammenlagt 7 timers konkurrencetid kunne det danske hold kåres som vindere af Nordisk Mesterskab i Blomsterkunst 2017. Sverige tog sølvmedaljer, Norge fik bronze, mens værtsnationen Finland sluttede på en 4. plads.
Kristine L. Gudiksen, blev kåret som individuel Nordisk Mester for sit arbejde med det roterende plantearrangement, der opnåede højeste pointtal.

Billedtekst:
Nordens bedste blomsterbindere: fra venstre ses Annie Ladefoged, Kristine L. Gudiksen, Louise Graakjær og Jonas Jensen.

Yderligere oplysninger:

Louise Graakjær 97 35 02 86