Publiceret den: 15-08-2017
Uddannelse har altid været en god investering, men nu er det også en god investering for danske långivere på crowdlendingplatformen Lendino, der har udstedt studielån til programmører i Bangladesh.

Internetvirksomheden CodersTrust, baseret i centrum af København, arbejder med at finansiere en diversificeret og meritvurderet gruppe af programmører i Asien og andre udsatte regioner. 100.000 kr. kan finansiere uddannelsen af 30 programmører, der tilbagebetaler lånet gennem freelance arbejde på portalerne Upwork.com og fiverr.com.

CodersTrust søgte om et erhvervslån hos Lendino, som kreditvurderede og godkendte ansøgningen og derefter udbød lånet på Lendinos lånemarked, som består af over 1.200 aktive långivere. De 100.000 kr. blev rejst på under 22 minutter af 62 helt almindelige danskere fra hele landet.

For mere information omkring lånet:
Andreas Helgason Rex, CMO & Partner i Lendino A/S
Telefon: 51 35 31 11, mail: andreas@lendino.dk

Ferdinand Kjærulff, Direktør i CodersTrust ApS
Telefon: 22 32 02 14, mail: fk@coderstrust.com

Om Lendino:
Lendino A/S blev stiftet i begyndelsen af 2014 med en vision om at sikre nemmere og billigere erhvervslån til etablerede virksomheder og samtidig levere en attraktiv investeringsmulighed for private og professionelle investorer. Lendino er med en formidlet volumen på over 60.000.000 kr. den største udbyder af crowdfundede erhvervslån i Norden.

Lendino formidlede det første nordiske crowdlending-lån nogensinde til Retap ApS, som designer bæredygtige vandflasker. Lånet på 200.000 kr. finansierede Retap ApS’ ambitiøse planer om ekspansion til det amerikanske marked.

For mere information omkring Lendino:
Esben Bistrup Halvorsen, adm. direktør i Lendino A/S
Telefon: 23 74 20 26, mail: esben@lendino.dk

Om Crowdlending:
Lendino vurderer, at det danske marked for crowdlending bliver et seriøst alternativ til konventionel finansiering inden for en kort årrække, især hvis det danske marked fortsat følger den globale trend.

Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er crowdlending det største område inden for crowdfunding både globalt og i Danmark. Globalt blev der gennem crowdfunding rejst 34,4 mia. dollars i 2015, hvoraf crowdlending udgjorde 73%. Det danske crowdfundingmarked er derimod delt næsten ligeligt mellem crowdlending og reward-crowdfunding: i 2016 blev der i Danmark rejst ca. 60 mio. kr. gennem crowdlending og 50 mio. kr. gennem reward-crowdfunding. Årsagen til den lige fordeling kan blandt andet findes i de mange danske rewardprojekter, der finansieres på internationale crowdfundingplatforme som Kickstarter og Indiegogo.
Andreas Helgason Rex

LENDINO A/S