Publiceret den: 10-08-2017
Santa Karamba ApS - bedre kendt som Karamba - har for første gang opnået finansiering gennem crowdlending. Virksomheden holder til på Nørrebro i København og blev stiftet i september 2016. Firmaet er en catering-virksomhed med speciale i mexicansk mad.

Ledelsen søgte finansiering til åbning af en ny stadeplads hos Kødbyens Mad og Marked i København med et mål om at nå 50.000 kr. Karamba oprettede en låneansøgning online, som blev godkendt og kreditvurderet af Lendino. Lånet blev derefter udbudt den 20. januar 2017 på Lendinos lånemarked, som p.t. har over 1.000 aktive långivere. Lånet på 50.000 kr. blev finansieret af 16 långivere på 3 minutter.

For mere information omkring lånet:
Andreas Helgason Rex, CMO & Partner i Lendino A/S
Telefon: 51 35 31 11, mail: andreas@lendino.dk

Sara Björg Kristjánsdóttir, direktør og ejer i Karamba
Telefon: 52 40 34 25, mail: info@karambafood.dk

Om Lendino:
Lendino A/S blev stiftet i begyndelsen af 2014 med en vision om at sikre nemmere og billigere erhvervslån til etablerede virksomheder og samtidig levere en attraktiv investeringsmulighed for private og professionelle investorer. Lendino er med en formidlet volumen på over 50.000.000 kr. den største udbyder af crowdfundede erhvervslån i Norden.

Lendino formidlede det første nordiske crowdlending-lån nogensinde til Retap ApS, som designer bæredygtige vandflasker. Lånet på 200.000 kr. finansierede Retap ApS’ ambitiøse planer om ekspansion til det amerikanske marked.

For mere information omkring Lendino:
Esben Bistrup Halvorsen, adm. direktør i Lendino A/S
Telefon: 23 74 20 26, mail: esben@lendino.dk

Om Crowdlending:
Lendino vurderer, at det danske marked for crowdlending bliver et seriøst alternativ til konventionel finansiering inden for en kort årrække, især hvis det danske marked fortsat følger den globale trend.
Ifølge Dansk Crowdfunding Forening er crowdlending det største område inden for crowdfunding både globalt og i Danmark. Globalt blev der gennem crowdfunding rejst 34,4 mia. dollars i 2015, hvoraf crowdlending udgjorde 73%. Det danske crowdfundingmarked er derimod delt næsten ligeligt mellem crowdlending og reward-crowdfunding: i 2016 blev der i Danmark rejst ca. 60 mio. kr. gennem crowdlending og 50 mio. kr. gennem reward-crowdfunding. Årsagen til den lige fordeling kan blandt andet findes i de mange danske rewardprojekter, der finansieres på internationale crowdfundingplatforme som Kickstarter og Indiegogo.
Andreas Helgason Rex

LENDINO A/S